UE acuză Amazon de practici anticoncurenţiale
Comisia Europeană acuză gigantul american al comerţului online Amazon că a distorsionat concurenţa pe pieţele de retail online şi anunţă că a lansat o a doua investigaţie asupra practicilor de business ale acestuia.
Arina Petrovici-Matei, 16.11.2020, 09:32
Comisarul european pentru Concurenţă Margrethe Vestager a lansat acuzaţii de neîncredere împotriva companiei Amazon, pentru practicile sale de vânzare online cu amănuntul. Îngrijorările Uniunii Europene se concentrează asupra faptului că Amazon îşi foloseşte site-ul Internet nu doar pentru a-şi vinde propriile produse, ci şi ca pe o piaţă pentru alţi vânzători, mulţi dintre ei având afaceri mici.
Într-un comunicat dat publicităţii zilele trecute, Comisia Europeană îşi exprimă nemulţumirea, deoarece – cităm în mod sistematic, Amazon a utilizat datele comercianţilor independenţi care utilizează platforma sa în beneficiul propriilor sale afaceri de retail, care concurează în direct cu cele ale altor comercianţi. Mai mult, Uniunea Europeană consideră că firma foloseşte datele pe care le strânge despre vânzări către terţe părţi, pentru a-şi face propriile produse mai competitive.
Executivul de la Bruxelles a lansat o a doua anchetă pentru practici anticoncurenţiale care vizează platforma Amazon, pe fondul suspiciunilor că aceasta acordă un tratament preferenţial ofertelor proprii sau ale comercianţilor care utilizează serviciile sale de logistică şi de livrări. Potrivit Executivului comunitar, Amazon joacă un dublu rol: pe de o parte oferă o piaţă unde comercianţii independenţi pot să îşi vândă produsele direct către consumatori, iar pe de altă parte, vinde produse în calitate de comerciant pe aceeaşi piaţă, în concurenţă cu ceilalţi comercianţi.
Trebuie să ne asigurăm că platformele duale cu o putere de piaţă, cum este Amazon, nu distorsionează competiţia. Datele cu privire la activitatea altor comercianţi nu ar trebui utilizate în beneficiul Amazon atunci când acesta acţionează drept concurent pentru acei comercianţi – a insistat comisarul european pentru Concurenţă, Margrethe Vestager.
De cealaltă parte, gigantul american al comerţului online îşi exprimă dezacordul faţă de acuzaţiile Comisiei şi insistă că nici o altă companie nu are mai multă grijă de afacerile mici. Criticile Bruxelles-ului vin într-un context în care pandemia de COVID-19 a stimulat vânzările online, fapt care a amplificat rolul jucat de Amazon în economia mondială.