Tabloul de bord al piețelor de consum din 2018
Comisia Europeană a publicat Tabloul de bord al piețelor de consum din 2018, care monitorizează modul în care consumatorii din Uniunea Europeană evaluează performanța a 40 de sectoare de bunuri și servicii.
Arina Petrovici-Matei, 23.10.2018, 11:35
Comisia Europeană a publicat Tabloul de bord al piețelor de consum din 2018, care monitorizează modul în care consumatorii din Uniunea Europeană evaluează performanța a 40 de sectoare de bunuri și servicii.
Încrederea generală în piețe înregistrează o tendință pozitivă încă din 2010, însă, raportul din acest an arată că doar 53% dintre europeni au siguranţa că întreprinderile din sectorul serviciilor respectă normele privind protecția consumatorilor. Pentru mărfuri, cifra este doar cu puțin mai ridicată, și anume 59%. Încrederea consumatorilor nu s-a îmbunătățit față de tabloul de bord din 2016. Telecomunicațiile, serviciile financiare și utilitățile (apă, gaz, electricitate, servicii poștale) rămân sectoare deosebit de problematice pentru majoritatea europenilor. O constatare pozitivă a raportului este aceea că decalajul dintre est și vest, în ce privește siguranţa consumatorilor, se reduce treptat. De un nivel ridicat de încredere se bucură şi serviciile de îngrijire personală (saloane de coafură, spa-uri), serviciile de cazare și pachetele de vacanță.
Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a amintit că în luna aprilie, Comisia Europeană a prezentat Noile avantaje pentru consumatori – un document menit să consolideze respectarea drepturilor europenilor și să le ofere noi modalități de a-și apăra drepturile. Posibilitatea de a introduce o acțiune colectivă ar trebui să le dea consumatorilor mai multă încredere că-şi pot apăra drepturile, dar și să determine o mai bună respectare a normelor de către companii – a mai spus comisarul Věra Jourová: Ce învăţăm noi din acest tablou de bord? Mai întâi, că tendinţa este pozitivă şi că trebuie să continuăm să investim în siguranţa consumatorilor. Contractul digital propus de Comisie, de pildă, va face europenii mai încrezători în a face cumpărături în străinătate. Companiile vor oferi un nivel mai ridicat de protecţie a produselor şi serviciilor, reguli comune şi mai multe opţiuni.
În ce priveşte sectorul digital, Tabloul de bord al piețelor de consum din 2018 relevă, într-adevăr, că serviciile de internet și telefonie mobilă sunt în continuare cele mai problematice pentru europeni: 20,3% și, respectiv, 17,5% dintre aceștia s-au confruntat cu probleme în ultimul an.
Să mai spunem că Tablourile de bord ale consumatorilor oferă o vedere generală asupra modului în care funcționează piața unică pentru cetăţenii din Uniunea Europeană. Publicate începând cu 2008, ele au scopul de a asigura o mai bună monitorizare a rezultatelor pentru consumatori și de a oferi date utile pentru elaborarea de politici.