Siguranța rutieră în UE în 2020
18. 800 de oameni și-au pierdut viața anul trecut în accidente rutiere produse pe drumurile din Uniunea Europeană.
Mihaela Mihai, 25.11.2021, 08:18
1 646 este mai precis numărul celor și-au pierdut viața anul trecut într-un accident rutier în țara noastră, arată datele prezentate de Comisia Europeană. Proportia este de 85 de morți la un milion de locuitori, mai mult decat dublu fata de media europeana. Spre comparație, Spania, cu o populație de peste 47 milioane de locuitori, a avut mai puține victime decât țara noastră: 1 370.
Raportul mai arată că la nivel european marea majoritatea deceselor s-au produs în urma unor coliziuni dintre autoturisme și camioane și subliniază necesitatea de a crește protecția pietonilor și bicicliștilor, considerați utilizatori vulnerabili ai drumurilor publice.
În raport cu 2019 se constată o reducere cu 17 la sută a numărului celor care și-au pierdut viața anul trecut în accidentele din Uniunea Europeană, însă, spune Comisia, scăderea se datorează în mare parte impactului pe care pandemia de COVID-19 a avut-o asupra mobilității. În plus este departe de obiectivul de reducere cu 50 la sută a numărului de decese, stabilit pentru finalul anului trecut.
Trebuie să promovăm o atitudine responsabilă la volan, trebuie să consolidăm siguranța vehiculelor și, înainte de toate, să îmbunătățim infrastructura. Numai așa putem reduce mortalitatea de pe șosele, a spus luna trecută la o dezbatere în Parlamentul european eurodeputata Isabel Garcia Munoz.S-a vorbit atunci despre un obiectiv și mai mai ambițios, denumit Viziune Zero, adică nici un deces pe drumurile din Uniune – până în 2050.
Imediat după dezbateri, legislativul comunitar a adoptat o rezoluție în care a cerut Comisiei să ia măsuri pentru a reduce numărul de accidente rutiere. În primul rând prin stabilirea unei limite de viteză de 30 de kilometri pe oră în zonele rezidențiale și în cele în care există un număr mare de bicicliști și pietoni. Apoi este nevoie de toleranță zero în ceea ce privește conducerea sub influența alcoolului, de stimulente fiscale și sisteme atractive de asigurare auto pentru achiziționarea și utilizarea de vehicule cu cele mai înalte standarde de siguranță.
În plus, membrii Parlamentului European spun că ar trebui făcute mai multe investiții în infrastructură.
Viziunea zero accidente este o responsabilitate comună. Succesul depinde de noi toți, de modul în care ne facem treaba. De la autorități europene, naționale, regionale și locale până la poliție și personal medical. De la toți cei care mergem pe drumuri, angajați ai unor companii de profil și operatori de transport până la producătorii de autovehicule, a ținut să puncteze comisarul european pentru egalitate, Helena Dalli.