Siguranţa rutieră în UE
Statisticile privind siguranța rutieră în ţările Uniunii Europene arată că anul trecut s-au făcut progrese dar şi că e loc de mai bine.
Arina Petrovici-Matei, 18.04.2018, 12:44
Statisticile privind siguranța rutieră în ţările Uniunii Europene arată că anul trecut s-au făcut progrese dar şi că e loc de mai bine. Comisia Europeană precizează că, pentru al doilea an consecutiv, s-a înregistrat o scădere cu două procente a numărului de accidente rutiere mortale pe teritoriul Uniunii.
25.300 de oameni și-au pierdut viața în accidente rutiere în spaţiul Uniunii Europene anul trecut. Sunt cu 300 mai puține decât în 2016 și au scăzut cu 6.200 faţă de anul 2010. Se mai estimează că 135.000 de oameni au suferit accidente grave anul trecut, între care un număr mare de participanți la trafic vulnerabili, cum ar fi pietonii, cicliștii și motocicliștii.
Deși tendința este încurajatoare, va fi foarte dificilă îndeplinirea, în continuare, a obiectivului Uniunii de reducere la jumătate a numărului de accidente rutiere mortale între 2010 și 2020. Accidentele rutiere mortale și vătămările cauzate de accidente rutiere le afectează nu doar pe victime, ci și întreaga societate, costurile socio-economice estimate ridicându-se la 120 de miliarde de euro pe an.
În spatele acestor cifre se ascund tot atâtea povești de doliu și durere – a subliniat comisarul European pentru Transporturi, Violeta Bulc: Vestea bună este că facem progrese. Media ratei mortalităţii din accidente rutiere a fost de 49 la un milion de locuitori. Este cea mai scăzută din istoria Uniunii Europene şi, totodată, cea mai coborâtă din lume. Acest lucru înseamnă că, pentru al doilea an consecutiv, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 2%. Aşadar, avem un trend pozitiv, dar am convingerea că putem face mai mult. A doua informaţie pozitivă este că decalajul dintre ţările Uniunii Europene devine tot mai mic. În 2017, doar două state membre au avut o rată a mortalităţii mai mare de 80 la un million de locuitori, faţă de şapte ţări, în 2010. […] Acestea fiind zise, nu trebuie să uităm că vorbim despre 25.300 de oameni care şi-au pierdut, anul trecut, viaţa în accidente rutiere şi de mult mai mulţi care au rămas cu răni pe viaţă.
Toate aceste constatări semnalează necesitatea unor eforturi reînnoite din partea tuturor actorilor implicați pentru a spori siguranța pe drumurile europene. În timp ce autoritățile naționale și locale sunt responsabile cu majoritatea acțiunilor de zi cu zi, cum ar fi cele de asigurare a aplicării legii și de sensibilizare, Comisia Europeană lucrează, în prezent, la o serie de măsuri concrete menite să stimuleze realizarea unor progrese suplimentare. Astfel de măsuri ar reprezenta încă un pas în direcția concretizării unei Europe care le oferă cetățenilor săi protecţie.