Siguranța rutieră: Drumurile europene devin mai sigure, dar progresele rămân prea lente
De la an la an, avem tot mai puţine accidente de circulaţie soldate cu pierdeţi de vieţi omeneşti pe teritoriul Uniunii Europene, însă, potrivit datelor preliminare publicate recent de Comisie, aceste progrese par să fi stagnat anul trecut.
Laurențiu Văduva, 15.06.2020, 11:16
Comisia estimează că aproximativ 22.800 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere anul trecut în Uniunea Europeană – cu 7.000 mai puțin decât în 2010, adică o scădere de 23%. În comparație cu 2018 însă, numărul accidentelor mortale a scăzut doar cu două procente. Cu o medie de 51 de decese cauzate de accidente rutiere la milionul de locuitori, Europa rămâne, de departe, cea mai sigură regiune din lume în materie de siguranță rutieră.
Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat că obiectivul Comisiei este ca, până în anul 2050, pe drumurile europene să nu mai avem nici decese şi nici vătămări grave. Ca un pas intermediar, Uniunea Europeană şi-a propus reducerea, la jumătate, până în 2030, a numărului accidentelor mortale şi a celor cu vătămări grave.
Opt state membre au înregistrat o scădere record a numărului de accidente mortale în 2019: Croația, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Letonia, Luxemburgul și Suedia. Cu toate acestea, progresele au încetinit în majoritatea țărilor, iar, potrivit comisarului Vălean, obiectivul iniţial de reducere la jumătate a numărului deceselor cauzate de accidente rutiere între 2010 și sfârșitul anului 2020 se pare că nu va fi atins, chiar dacă anul acesta se vor înregistra progrese importante.
Deși toate statele membre au înregistrat progrese în materie de siguranță rutieră, rămân discrepanţe enorme de la o ţară la alta.
În 2019, cele mai sigure drumuri au fost cele din Suedia (22 de decese la milionul de locuitori) și din Irlanda (29 la milion), în timp ce România a avut 96 de decese la milion, Bulgaria – 89 la milion, iar Polonia 77 la milion.
Pentru a realiza Viziunea zero – adică zero decese cauzate de accidente rutiere până în 2050 – comisia implementează aşa-numitul sistem sigur, care prevede vehicule mai sigure, o infrastructură mai sigură, o mai bună utilizare a echipamentelor de protecție, viteze mai reduse pe drumuri și o mai bună îngrijire post-coliziune.
În plus, UE va depune eforturi în scopul asigurării unei mai bune aplicări transfrontaliere a sancțiunilor pentru infracțiuni rutiere, al digitalizării permiselor de conducere și al dezvoltării unor noi modalități de a sprijini statele membre cu rezultate relativ slabe în materie de siguranță rutieră.