Siguranța pe drumurile publice în UE
În 2020 au fost cu 17% mai puține accidente rutiere mortale în Uniunea Europeană față de anul precedent, rata mortalității fiind la cel mai scăzut nivel din toate timpurile, reiese dintr-un raport publicat, ieri, de Comisia Europeană.
Gabriela Mitrovici, 21.04.2021, 09:10
Comisia Europeană a publicat, ieri, cifre provizorii privind accidentele rutiere mortale din anul 2020. Potrivit estimărilor, 18 800 de persoane și-au pierdut viața, o scădere anuală fără precedent, de 17 % față de 2019. Aceasta înseamnă că 4 000 de vieți au fost cruțate pe drumurile din Uniune. Scăderea volumelor de trafic, în urma restricțiilor impuse de pandemia de COVID-19, a avut un impact clar, deși nu poate fi măsurat, asupra numărului de accidente rutiere mortale.
În cursul deceniului precedent, între 2010 și 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 36 %, dar nu s-a atins obiectivul stabilit – o reducerea cu 50 %. Cu toate acestea, cu 42 de accidente rutiere mortale la 1 milion de locuitori, UE rămâne continentul cu cele mai sigure drumuri din lume, având în vedere că media mondială este de peste 180.
La nivelul UE, reducerea numărului de dedecese a fost departe de a fi uniformă, cele mai mari scăderi (de 20 % sau mai mult) fiind observate în Belgia, Bulgaria, Danemarca, Spania, Franța, Croația, Italia, Ungaria, Malta și Slovenia. În schimb, cinci state membre (Estonia, Irlanda, Letonia, Luxemburg și Finlanda) au înregistrat o creștere a numărului de decese.
În clasamentul ratelor mortalității pe țări, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (cu 18 decese /1 milion de locuitori), în timp ce România a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalității în 2020 (85 decese /1 milion de locuitori).
La nivelul UE, aproximativ 70 % din accidentele rutiere mortale din zonele urbane implică participanți la trafic vulnerabili, printre care se numără pietonii, motocicliștii și bicicliștii. Abordarea siguranței rutiere în mediul urban este, prin urmare, un domeniu-cheie de interes, iar Comisia dorește să se asigure că siguranța rutieră este luată în considerare în toate etapele planificării mobilității urbane. Siguranța rutieră va fi un element important al noii inițiative privind mobilitatea urbană care urmează să fie prezentată de Comisie în cursul acestui an.