România rămâne ţara cu cele mai multe accidente rutiere mortale din UE
România a fost și anul trecut țara cu cele mai multe accidente rutiere mortale din întreaga Uniunea Europeană.
Mihaela Mihai, 24.02.2023, 09:15
Analiza întocmită de Comisia Europeană arată așadar că țara noastră are în continuare cele mai nesigure drumuri din întreaga Uniune. Numărul celor care își pierd viața în accidente rutiere scade de la un an la altul, însă ritmul este mult prea lent. Proporția de anul trecut este de 86 de morți la un milion de locuitori, în timp ce media europeană a fost de 46 de morți.
Spre comparație, Germania, cu o populație mult mai numeroasă decât a țării noastre, a avut mai puține victime raportate la un milion de oameni: 34, iar Spania, 36.
Suedia rămâne de departe țara cu cele mai sigure drumuri, are 21 de decese la același milion de locuitori.
Anul trecut,potrivit raportului Comisiei, peste 20 de mii 500 de persoane și-au pierdut viața în întreaga Uniune în accidente rutiere. Este o creștere de 3 % față de 2021, înregistrată pe măsură ce traficul a revenit la nivelul de dinaintea pandemiei. Totuși, în comparație cu 2019, numărul deceselor din 2022 a scăzut cu 10 procente.
Analiza mai arată că la nivel european, mai bine de jumătate dintre decesele cauzate de accidente rutiere au avut loc pe drumurile de țară, în timp ce proporția din orașe se apropie de 40 de procente, iar pe autostrăzi este de 9 la sută.
Același raport indică și faptul că bărbații au provocat trei din patru decese rutiere. Șoferii de autoturism și pasagerii lor au reprezentat 45 la sută din totalul celor care au murit în accidente, pietonii, 18 %, utilizatorii de motociclete și mopede, 19 %, și bicicliștii, 9 % .
Comisia Europeană promite că va prezenta în săptămânile următoare o serie de propuneri menite să facă drumurile mai sigure.
De câțiva ani însă se vorbește de un obiectiv ambițios, denumit Viziune Zero, adică niciun deces pe șosele din Uniune până în 2050.
Viziunea zero accidente este o responsabilitate comună. Succesul depinde de noi toți, de modul în care ne facem treaba. De la autorități europene, naționale, regionale și locale până la poliție și personal medical. De la toți cei care mergem pe drumuri, angajați ai unor companii de profil și operatori de transport până la producătorii de autovehicule, a afirmat în urmă cu câţiva ani comisarul european pentru egalitate, Helena Dalli.