România rămâne printre primele locuri din UE la numărul de accidente rutiere mortale
România rămâne printre statele cu cele mai nesigure drumuri publice din întreaga Uniune Europeană. O analiză a executivului comunitar arată însă că pentru prima oară în ultimii ani, țara noastră este depășită la capitolul victime pe șosele de Bulgaria.
Mihaela Mihai, 11.03.2024, 11:03
Potrivit analizei date publicității de Comisia Europeană, numărul celor care își pierd viața în accidente rutiere scade de la un an la altul în România, însă ritmul este în continuare foarte lent. Față de 2022 au fost cu 5 la sută mai puține decese, iar față de 2019, reducerea este de 17 procente.
În acelaşi timp, proporția calculată la un milion de locuitori a fost și anul trecut în țara noastră cu mult peste media europeană: 81 de decese în România, față de 46 în toată Uniunea. Peste țara noastră s-a situate Bulgaria, unde au fost 82 de decese în accidente rutiere la un milion de locuitori.
Suedia este în continuare țara cu cele mai sigure drumuri, cu 22 de decese la un milion de locuitori în 2023, urmată îndeaproape de Danemarca, unde numărul victimelor de pe șosele raportat la același milion de locuitori a fost de 27.
Per total, anul trecut, în toată Uniunea, aproximativ 20 de mii 400 de persoane au fost ucise în accidente rutiere, ceea ce reprezintă o ușoară scădere, de doar 1 la sută, față de 2022.
Analiza mai arată că la nivel european, mai bine de jumătate dintre decesele cauzate de accidente rutiere au avut loc pe drumurile de țară, în timp ce proporția din orașe se apropie de 40 de procente, iar pe autostrăzi este de 9 la sută.
Același raport indică și faptul că bărbații au provocat trei din patru decese rutiere.Șoferii de autoturism și pasagerii au reprezentat 45 la sută din totalul celor care au murit în accidente, pietonii, 18 %, iar bicicliștii, 10 la sută, în creștere de la an la an.
Comisia se arată, de altfel, îngrijorată de această tendință. De vină sunt lipsa infrastructurii adecvate și comportamentul nesigur al tuturor participanților la trafic, cum ar fi excesul de viteză, distragerea atenției și conducerea sub influența alcoolului și a drogurilor.
Analiza executivului comunitar mai arată că persoanele cu vârsta de peste 65 de ani sunt expuse unui risc mai mare pe drumurile publice, deoarece au reprezentat aproape o treime din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere. La rândul lor, tinerii între 18 și 24 de ani au reprezentat 12 la sută din decesele provocate de accidente rutiere.
Toate aceste date arată că va fi greu de atins obiectivul ambițios stabilit de Uniunea Europeană pentru 2050 și denumit Viziune Zero, adică niciun deces pe șosele până în acel an.