Reducerea emisiilor de CO2 produse de maşini
În lupta cu schimbările climatice, Parlamentul European a avizat două noi rapoarte privind îmbunătăţirea performanţelor autovehiculelor, astfel încât acestea să producă tot mai puţine emisii de dioxid de carbon.
Daniela Coman, 18.09.2018, 10:15
În lupta cu schimbările climatice, Parlamentul European a avizat două noi rapoarte privind îmbunătăţirea performanţelor autovehiculelor, astfel încât acestea să producă tot mai puţine emisii de dioxid de carbon, ţinta finală fiind zero emisii de gaze cu efect de seră.
Confruntată, în ultimii ani, cu scandaluri succesive privind trucarea indicatorilor de emisii poluante, industria europeană de autovehiculelor trebuie să investească serios în tehnologii noi şi curate, în inovare şi dezvoltare, dacă vrea să-şi menţină poziţia de lider mondial. Uniunea Europeană este dispusă să stimuleze, în continuare, producţia de autovehicule cu emisii zero, iar acele întrepinderi care vor urma această cale vor avea numai de câştigat.
Dacă în domeniul transporturilor feroviare şi aeriene s-au făcut paşi importanţi în reducerea poluării, acum accentul se pune pe realizarea unui transport rutier curat. Parlamentul European a adoptat două rapoarte privind reducerea emisiilor de dioxid de carbon: primul se referă la autovehiculele de mici dimensiuni : de la automobile până la camionete, iar cel de-al doilea, la camioanele grele. Eurodeputata din Malta, Miriam Dalli, raportor :
Am obţinut un rezultat pragmatic, în comisia pentru mediu. Un rezultat care stabileşte un echilibru între diversele interese, pe care le atinge acest gen de legislaţie destinată protejării mediului. Cei care îşi desfăşoară activitatea în domeniul transporturilor trebuie să se angajeze în efortul comun de reducere a emisiilor de dioxid de carbon, şi o pot face prin stimularea inovării. Nu ne propunem să privilegiem un tip de tehnologie în detrimentul alteia, ci dorim ca emisiile de doxid de carbon să fie cât mai reduse. Avem nevoie de un ansamblu de tehnologii: maşini electrice, hibride, pe baterii cu ioni de litiu, cu biocarburant – avem nevoie un nou mod de alimentare a vehiculelor noastre. Inovarea înseamnă noi investiţii, mai multă competitivitate în industrie, dar şi noi locuri de muncă în Uniunea Europeană, în beneficiul cetăţenilor noştri.
Viitorul înseamnă tot mai multe maşini electrice sau hibride, în paralel cu dispariţia motoarelor diesel, considerate cele mai poluante. Vor fi susţinute cercetarea şi inovarea în producţia de baterii cât mai performante şi fiabile, din punct de vedere al greutăţii, dimensiunii, durabilităţii, capacităţii de reciclare și a reducerii costurilor.
Întrucât autobuzele cu emisii zero sunt deja disponibile pe piață și beneficiază de stimulente, a fost stabilit ca obiectiv pentru producătorii europeni ca, pe termen mediu, să ajungă să producă 100 % autobuze cu emisii de dioxid de carbon zero.
Cât priveşte camionele grele – întrucât aici nu avem vehicule electrice – gazul natural lichefiat (GNL) este un combustibil alternativ cu emisii de CO2 mai mici decât cele ale motoarelor pe motorină. O altă măsură ar putea fi crearea unor camioane mai mici sau de alte catergorii, care să polueze mai puţin.
Obiectivele Uniunii Europene sunt de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, până în 2030, cu cel puțin 30 % sub nivelurile din 2005, şi cu cel puțin 60% până în 2050.