Reacţii europene la scandalul Cambridge Analytica/ Facebook
Oficiali europeni vor explicații cu privire la scandalul legat de compania de consultanță Cambridge Analytica și modul în care aceasta a intrat în posesia datelor a zeci de milioane de utilizatori ai rețelei de socializare Facebook.
Cătălin Gomboș, 22.03.2018, 11:58
Cambridge Analytica a intrat în atenția publicului pentru implicarea sa în campania în favoarea Brexitului și, mai ales, în alegerile prezidențiale care au avut loc în 2016 în Statele Unite, când a fost angajată de echipa lui Donald Trump și a contribuit la alegerea acestuia. Compania afirmă că, printre altele, este specializată în așa-numite psiho-grafice: mesajele electorale sunt gândite pentru alegători în funcție de personalitatea acestora, ceea ce înseamnă că sunt mult mai precise decât cele care țin cont doar de categorii demografice gen vârstă, educație, grup social și așa mai departe. Personalitatea unui alegător și interesele sale pot fi schițate analizând datele comportamentului online al acestuia – iar aici apare problema legată de Facebook, întrucât datele a 50 de milioane de utilizatori americani au ajuns la Cambridge Analytica. Rețeaua de socializare are 2 miliarde de utilizatori în întreaga lume și câteva sute de milioane în Europa, astfel încât se pune problema dacă și datele personale ale acestora pot ajunge la firme de consultanță politică pentru a le influența votul.
Președintele Parlamentului European, Antonio Tajani: Parlamentul European vrea să afle tot adevărul despre povestea cu Facebook. Vrem să ştim cum au fost utilizate datele deţinute de această mare companie pentru a influenţa campanii electorale. Piaţa erorpeană este cea mai mare piaţă din lume, cu 500 de milioane de persoane. Iată de ce l-am invitat pe domnul Zuckerberg să explice parlamentului european ce s-a întâmplat în realitate. Vrem să aflăm adevărul pentru că este inaacceptabil să fie folosite niste date personale care au fost puse, cu încredere, la dispoziția unei companii cum este Facebook pentru dar au fost folosite, ulterior în alte scopuri.
Datele utilizatorilor le sunt vândute companiilor pentru ca acestea să poată trimite mesaje personalizate pentru a-și vinde produsele. Un mesaj personalizat presupune că respectiva companie are acces la un profil al utilizatorului, iar datele personale de bază – nume, vârstă, studii, loc de muncă, sporturile și echipele favorite, autorii preferați, muzica pe care o ascultă – reprezintă doar o mică parte a acestuia. Profilul poate fi construit analizând ce pagini de facebook urmărește un utilizator, ce articole postate pe rețeaua de socializare accesează, la care dintre postările prietenilor săi reacționează și cum o face, ce fel de aplicații folosește și cât timp își petrece cu ele. La toate acestea se pot adăuga locurile în care semnalează că a fost- restaurante, cluburi, cinematografe, țări străine – evenimentele la care participă, fotografii, chiar și care este componența cercului său de prieteni. Problema cu Cambridge Analytica este că e vorba de o companie specializată în procesul electoral, astfel încât datele utilizatorilor – 50 de milioane de persoane în cazul acestui scandal – pot fi folosite în scopuri politice. Utilizatorul primește mesaje personalizate, în care un anume candidat pare să răspundă exact preocupărilor sale, să fie genul de personaj pe care utilizatorul îl agreează, să promită ceea ce își dorește potențialul alegător. La acest stadiu se poate vorbi nu numai despre influențarea rezultatului alegerilor ci chiar și de manipularea alegătorului, căruia i se spune ceea ce se știe că vrea să audă.