Reacţia Comisiei Europene cu privire la tragedia din Italia
Cel puțin 43 de persoane și-au pierdut viața, în apropiere de Genova, în urma prăbușirii unei secțiuni de autostradă.
Cătălin Gomboș, 21.08.2018, 11:05
Cel puțin 43 de persoane și-au pierdut viața, în apropiere de Genova, în urma prăbușirii unei secțiuni de autostradă. Tragedia a adus în centrul atenției starea infrastructurii din Italia iar, în context, s-a vorbit și despre o posibilă responsabilitate a Uniunii Europene.
La puțin timp după ce podul Morandi s-a prăbușit, omul forte al guvernului italian, ministrul de interne Matteo Salvini – un eurosceptic convins – a spus că politicile europene sunt parțial responsabile de ce s-a întâmplat la Genova, date fiind constrângerile privind modul de cheltuire a fondurilor europene.
Comisarul european pentru buget, Günther Oettinger a răspuns că este o reacție umană să dai vina pe altcineva atunci când are loc o tragedie, iar purtătorul de cuvânt al Comisiei, Christian Spahr, a explicat că Italia beneficiază de sume importante, pe care poate să le cheltuiască așa cum consideră: În intervalul 2014 – 2020, Italiei îi sunt alocate aproximativ 2,5 miliarde de dolari din Fondurile Structurale Europene pentru investiții în rețele de infrastructură cum sunt cele rutiere și feroviare. De asemenea, în aprilie 2018, Comisia a aprobat, în conformitate cu regulamentul privind ajutoarele către state, un plan de investiții pentru autostrăzile europene care va permite ca aproximativ 8,5 miliarde de euro să fie alocate, inclusiv în regiunea Genova. Trebuie menționat că, în conformitate cu regulile fiscale agreate, statele membre au dreptul de a stabili priorități – de exemplu, dezvoltarea și întreținerea infrastructurii. Comisia chiar a încurajat investițiile în infrastructura italiană. Recomandările de țară pentru 2018 adoptate de Consiliu chiar le-au cerut autorităților italiene să își direcționeze mai bine investițiile astfel încât să stimuleze dezvoltarea infrastructurii. După cum a declarat anterior președintele Juncker, Italia este unul dintre principalii beneficiari ai flexibilității din Pactul de Stabilitate și Creștere. Acest lucru i-a permis Italiei să investească și să cheltuiască mai mult în ultimii ani.
Purtătorul de cuvânt al Comisiei, Christian Spahr, a mai declarat că există reglementări europene cu privire la siguranța infrastructurii și că aministratorii de drum sunt cei care răspund de aplicarea lor: Directiva privind siguranța infrastructurii rutiere a fost adoptată în 2008 pentru a garanta că în toate etapele planificării, conceperii și operării acestei infrastructuri, considerentele privind siguranța au prioritate. Aceste reglementări se aplică Rețelei Trans-Europene de Transport. În ceea ce privește responsabilitatea pentru siguranța infrastructurii rutiere din cadrul acestei rețele, în cazul în care un tronson este administrat de un operator privat, acesta răspunde pentru întreținere și siguranță.