Raportul Comisiei Europene privind educația și formarea adulților în Europa
Unul din cinci adulţi din Uniunea Europeană nu a terminat liceul şi foarte multe persoane au un nivel ridicat de analfabetism funcţional şi nu deţin competenţe digitale. Aceasta este concluzia unui raport publicat săptămâna trecută de Eurydice
Gabriela Mitrovici, 15.09.2021, 08:15
Învăţarea pe tot parcursul vieţii este cheia progresului economic şi social. Contribuie la dezvoltarea profesională şi personală a oamenilor, ca şi la creşterea nivelului de trai şi implicit a stării de bine. Învăţarea pe tot parcursul vieţii ne poate ajuta şi să facem faţă unor provocări importante, cum ar fi pandemia de covid-19 şi reorientarea către o societate europeană digitalizată şi sustenabilă, se precizează în raportul Eurydice.
Pandemia pe care o traversăm a demonstrat că mulți adulți nu au competențe de bază adecvate. În special, a scos la iveală un important decalaj digital în rândul populației adulte. Este esențial să se creeze sistematic oportunități de învățare care să le permită oamenilor să își amelioreze competențele de bază în orice etapă a vieții, a subliniat Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret. De asemenea, trebuie să abordăm fragmentarea sectorului educației adulților, astfel încât adulții să poată parcurge cu ușurință etape de tranziție între diferite tipuri și forme de educație, a mai spus comisarul.
Pentru a ne adapta la lumea muncii, aflată într-un proces rapid de schimbare, trebuie să ne concentrăm atenția și resursele asupra învățării pe tot parcursul vieții. Până în 2030, dorim ca cel puțin 60 % dintre adulții din UE să participe la cursuri de formare în fiecare an, a arătat Nicolas Schmit, comisarul pentru locuri de muncă și drepturi sociale. El a mai spus că planurile naționale de redresare și reziliență ale statelor membre includ investiții mari în perfecționarea și recalificarea adulților, iar împreună cu partenerii sociali și cu toate părțile interesate, trebuie să le asigurăm accesul la oportunitățile de învățare în special persoanelor care ar beneficia cel mai mult în urma perfecționării și recalificării. Acest aspect este esențial pentru inițiativa privind parcursurile de actualizare a competențelor, care acordă o atenție deosebită persoanelor celor mai vulnerabile.
Pentru realizarea acestui raport Eurydice a analizat 42 de sisteme de educație și formare din 37 de țări europene.