Raport privind competenţele digitale în UE
Mai puțin de 30 la sută dintre români au competențe digitale de bază, față de 54 la sută cât este media Uniunii. Europene, indică un raport al executivului comunitar.
Mihaela Mihai, 04.10.2023, 08:09
Trebuie spus înainte de toate că toate aceste informații sunt cuprinse într-o analiză a Comisiei Europene privind performanțele tuturor statelor membre în materie de competențe și infrastructură digitală, digitalizarea întreprinderilor, inclusiv utilizarea inteligenței artificiale, și digitalizarea serviciilor publice. La acest ultim capitol, raportul executivului comunitar arată că doar 24 la sută dintre utilizatorii de internet din țara noastră utilizează şi serviciile publice digitale, în comparație cu media Uniunii, de 74 la sută. România are un scor de 48 în ceea ce privește serviciile publice digitale pentru cetățeni, față de media comunitară de 77. În mod similar, scorul pentru serviciile publice digitale pentru întreprinderi este de 45, sub media europeană de 84.
Aceste servicii permit cetățenilor, întreprinderilor și organizațiilor să interacționeze cu administrațiile publice mai ușor, mai rapid și la costuri mai mici.
Un exemplu de succes în acest sens este Estonia, recunoscută ca fiind cea mai digitalizată țară din lume, cu o rată a interacțiunilor online dintre stat și cetățean de 99 la sută. Aici, scriu agențiile de presă, singurele întâlniri față în față cu funcționarii statului pe care le au cetățenii sunt în momentul căsătoriei sau al divorțului.
În acest context, Comisia Europeană transmite că România trebuie să își intensifice eforturile de digitalizare a serviciilor publice, astfel încât prezența fizică a cetățeanului la ghișeu să fie redusă treptat. În plus, serviciile publice digitale esențiale ar trebui să fie… la un click distanță și pentru românii care muncesc sau trăiesc în străinătate.
Și încheind cu capitolul competențe digitale, adică îndemânarea de a folosi un calculator, o tabletă sau un simplu telefon inteligent, trebuie adăugat că Uniunea Europeană în ansamblul ei s-a angajat să sporească aceste abilități în rândul a cel puțin 80 la sută dintre persoanele cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani și să atingă cota de 20 milioane de specialiști în domeniul ITC până în 2030.
Cu toate acestea, raportul arată că până atunci, în ritmul actual, doar 59 % din populație va deține cel puțin competențe digitale de bază, iar numărul specialiștilor nu va putea depăși 12 milioane.