Portalul digital unic european
Uniunea Europeană ar putea avea într-un an un portal digital unic cu acces simplificat la informaţii şi servicii pentru toţi cetăţenii europeni. Consiliul şi-a adoptat, deja, poziţia în acest sens, iar anul viitor vor începe negocierile cu PE
Gabriela Mitrovici, 21.12.2017, 12:59
Portalul digital unic este un ghișeu unic pentru cetățenii și întreprinderile din Uniunea Europeană. Acesta va integra mai multe rețele și servicii care au fost înființate la nivel național și la nivelul uniunii pentru a ajuta cetățenii și întreprinderile în activitățile lor transfrontaliere.
Simplificarea accesului la acest portal digital unic care va furniza informații, proceduri, servicii de asistență și de soluționare a problemelor cetățenilor și întreprinderilor a fost una dintre priorităţile preşedinţiei Estoniene a Consiliului Uniunii Europene, care se încheie la sfârşitul acestui an. Ministrul afacerilor economice și al infrastructurii din Estonia, Kadri Simson, speră ca negocierile cu Parlamentul European să se termine până iarna următoare: Portalul digital unic va ușura tuturor, cetățeni și întreprinderi, accesul la informațiile de care au nevoie, oriunde în UE aceștia ar locui, munci, sau desfășura activități economice. De asemenea subliniez importanţa finalizării negocierilor cu Parlamentul European asupra geo-blocării nejustificate şi a înlăturării barierelor din comerţul electronic. Sperăm ca până anul viitor de Crăciun, cetăţenii Uniunii Europene să se poată deja bucura de o gamă mult mai largă de bunuri şi servicii online. Crearea unui ghișeu unic online reprezintă un nou pas înainte către digitalizarea serviciilor publice în situații transfrontaliere și o măsură suplimentară pentru a asigura că Europa digitală va deveni o realitate.
Interfața pentru utilizatori va fi ușor de folosit și va fi disponibilă în toate limbile Uniunii Europene. Aceasta va asigura accesul centralizat la toate informațiile necesare pentru cetățeni și întreprinderi pentru ca aceștia să își poată exercita dreptul la mobilitate și să aibă acces deplin la procedurile online în mod nediscriminatoriu.
Un principiu de bază al portalului este acela că în cazul în care o procedură este disponibilă pentru un cetățean din unul dintre statele membre, aceasta ar trebui să fie accesibilă și pentru utilizatori din alte state membre. Cu toate acestea, paisprezece proceduri administrative esențiale trebuie puse la dispoziție online tuturor, care acoperă situații care sunt relevante pentru înființarea unei întreprinderi sau pentru desfășurarea de activități economice, pentru a lucra, a studia sau a se muta dintr-un loc în altul. Între aceste proceduri speciale se numără, de exemplu, înregistrarea unui angajator sau a unui angajat pentru sistemele obligatorii de pensii și de asigurare, solicitarea de granturi sau împrumuturi de studiu, obținerea cardului european de asigurări sociale de sănătate și înregistrarea unui autovehicul.