Peste două treimi din consumatorii europeni au încredere în produsele cumpărate, dar ameninţările online persistă
Peste două treimi dintre consumatorii europeni au încredere în siguranța produselor pe care le cumpără şi cred că le sunt respectate drepturile de către comercianți, relevă datele unui studiu publicat de Comisia Europeană. Totuşi, pericole există.

Mira Gomboș, 17.03.2025, 10:00
70% dintre consumatorii din Uniunea Europeană sunt de acord că furnizorii de servicii şi comercianții cu amănuntul respectă legislaţia în vigoare, în timp ce 61% au încredere în organizațiile publice care le protejează drepturile.
Comerțul electronic transfrontalier este în creștere, cu 35% dintre consumatori care au cumpărat din altă țară a UE și 27% care au făcut achiziţii din afara Uniunii, în 2024.
Cumpărătorii online sunt cu peste 60% mai predispuși să întâmpine probleme cu achizițiile, comparativ cu cei care cumpără offline.
93% dintre cumpărătorii online își fac griji cu privire la publicitatea direcționată şi la colectarea datelor personale.
45% dintre consumatori s-au confruntat cu înșelăciuni online, iar mulți au avut de-a face cu practici neloiale, inclusiv recenzii false și reduceri înșelătoare.
74% dintre consumatori au observat cazuri în care produsele ambalate își reduc dimensiunea, în timp ce 52% au observat o scădere a calității, dar nu şi a prețurilor.
Luarea în considerare a aspectelor de mediu în deciziile de cumpărare a scăzut cu 13% din 2022, din cauza considerentelor legate de costul produselor și serviciilor și a neîncrederii în fiabilitatea măsurilor de mediu.
Rezultatele studiului vor fi discutate cu statele membre, asociațiile de consumatori și companii și vor contribui la pregătirea viitoarelor inițiative, cum ar fi Agenda pentru consumatori 2025-2030 și Legea privind echitatea digitală.
În acest context, Comisia Europeană ia măsuri pentru a răspunde provocărilor cu care se confruntă consumatorii din întreaga Uniune.
În urma intrării în vigoare, în 2026, a noilor norme prevăzute de Directiva privind dreptul la reparații și de Directiva privind responsabilizarea consumatorilor pentru tranziția ecologică, consumatorii vor beneficia mai facil de reparații și de informații mai clare privind durabilitatea și reparabilitatea.