Parlamentul European votează reguli mai stricte privind publicitatea politică
Regulile privind publicitatea politică au suferit o serie de modificări, plenul Parlamentului European susţinând că obiectivul este acela de a face alegerile și referendumurile mai transparente și mai rezistente la interferențe.
Arina Petrovici-Matei, 10.02.2023, 09:00
Aprobarea în plen dă undă verde negociatorului principal, Sandro Gozi, reprezentant al Franţei în grupul Renew Europe, pentru a începe discuțiile cu reprezentanții statelor membre în vederea obţinerii unui acord în timp util, în perspectiva alegerilor europene de anul viitor. Potrivit raportorului Sandro Gozi, există prea multe interferențe nejustificate în procesele noastre democratice. În calitate de legiuitori, avem responsabilitatea de a combate acest lucru, dar și de a ne asigura că dezbaterea rămâne deschisă și liberă. Această lege nu va ucide publicitatea politică, în pofida zvonurilor răspândite de marile platforme online. Nici nu ne va afecta libertatea de exprimare. Aceasta va limita doar publicitatea politică abuzivă – a precizat Sandro Gozi.
Prin modificările aduse de eurodeputați propunerii Comisiei, numai datele cu caracter personal furnizate în mod explicit pentru publicitatea politică online pot fi utilizate de furnizorii de publicitate. Prin urmare, microvizarea, o strategie care utilizează date de consum și demografice pentru a identifica interesele unor anumite persoane, nu va fi posibilă. Parlamentul a introdus alte dispoziții pentru a reglementa în continuare activitatea mai amplă de vizare, cum ar fi interzicerea generală a utilizării datelor minorilor.
Totodată, europarlamentarii propun ca entităților din afara Uniunii să li se interzică finanțarea publicității politice în spaţiul comunitar. Pentru a determina locul în care este stabilită o astfel de entitate, autoritățile relevante ar trebui să ia în considerare locul în care se află operatorul de date final al acestei entități.
Eurodeputații au propus, de asemenea, schimbări semnificative pentru a se asigura că cetățenii, autoritățile și jurnaliștii au acces ușor la informațiile privind publicitatea politică. Printre alte propuneri, aceștia pledează pentru crearea unui registru online pentru toate reclamele politice online și datele conexe.
Nu în ultimul rând, europarlamentarii introduc posibilitatea aplicării unor sancțiuni periodice pentru o încălcare repetată și obligația marilor furnizori de servicii de publicitate de a-și suspenda serviciile timp de 15 zile cu un anumit client în cazul unor încălcări grave și sistemice.