Parlamentul European a adoptat reforma sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii
Parlamentul European a adoptat mai multe acte legislative cheie, care fac parte din pachetul Pregătiţi pentru 55 în 2030.
Arina Petrovici-Matei, 25.04.2023, 09:42
Reforma sistemului de comercializare a certificatelor de emisii presupune că emisiile de gaze cu efect de seră trebuie reduse cu 62% până în 2030 comparativ cu nivelurile din 2005. De asemenea, se elimină treptat certificatele gratuite pentru companii din 2026 până în 2034 şi se creează un nou sistem dedicat carburanţilor din transportul rutier şi pentru clădiri, care va stabili preţul emisiilor din aceste sectoare începând cu 2027 (sau 2028 dacă preţurile la energie sunt mult prea ridicate). În plus, pentru prima oară, Parlamentul European a votat să includă emisiile din sectorul maritim şi a convenit să revizuiască normele pentru aviaţie. Astfel, se vor elimina treptat, până în 2026, certificatele gratuite acordate sectorului aviatic şi se va promova folosirea combustibililor de aviaţie derivaţi din surse regenerabile.
Totodată, Parlamentul a adoptat normele care reglementează noul mecanism al Uniunii Europene de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon. Acesta urmăreşte să garanteze că eforturile Uniunii şi cele globale în domeniul climei nu sunt subminate de relocarea producţiei în state cu politici mai puţin ambiţioase. Sunt vizate fierul, oţelul, cimentul, aluminiul, îngrăşămintele, electricitatea, hidrogenul şi, în anumite condiţii, emisiile indirecte. Importatorii acestor bunuri vor trebui să plătească diferenţa dintre preţul carbonului plătit în ţara de producţie şi preţul certificatelor de emisii de carbon din Uniune.
Nu în ultimul rând, Parlamentul European a adoptat acordul încheiat cu ţările Uniunii de a crea, în 2026, Fondul pentru atenuarea impactului social al acţiunilor climatice, pentru a garanta că tranziţia climatică va fi echitabilă şi incluzivă din punct de vedere social. Gospodăriile vulnerabile, microîntreprinderile şi utilizatorii de transport care sunt afectaţi în mod deosebit de sărăcia energetică şi a transporturilor vor beneficia de acest fond.