Pachetul de primăvară din cadrul semestrului 2022 european
Pachetul de primăvară din cadrul semestrului 2022 european pregătit de Comisia Europeană oferă statelor membre sprijin și orientări, la doi ani de la primul impact al pandemiei de COVID-19 și în contextul invaziei ruse în Ucraina.
Arina Petrovici-Matei, 06.06.2022, 09:40
Previziunile economice din primăvara acestui an arată că economia Uniunii Europene va continua să crească în 2022 și în 2023. Cu toate acestea, deși economia Uniunii dă în continuare dovadă de reziliență, războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei a creat un nou context, exacerbând dificultățile preexistente care frânau creșterea și care, așa cum ne-am fi așteptat înainte, ar fi urmat să se atenueze. Acest context creează, totodată, provocări suplimentare pentru economiile Uniunii Europene în ce privește securitatea aprovizionării cu energie și dependența de combustibilii fosili din Rusia.
Activarea, în martie 2020, a clauzei derogatorii generale a Pactului de stabilitate și de creștere le-a permis statelor membre să reacționeze rapid și să adopte măsuri de urgență pentru a atenua impactul economic și social al pandemiei. Acțiunile coordonate în materie de politici au diminuat șocul economic și au deschis calea către o redresare solidă în 2021. Politicile de atenuare a impactului creșterii prețurilor la energie și de sprijinire a persoanelor care fug de agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei vor contribui la o orientare bugetară expansionistă în acest an pentru întreaga Uniune Europeană.
Pandemia continuă să aibă un impact macroeconomic și bugetar extraordinar care, împreună cu situația geopolitică actuală, creează un nivel excepțional de incertitudine, inclusiv în ce privește elaborarea unei traiectorii detaliate pentru politica bugetară. Prin urmare, Comisia nu propune deschiderea unor noi proceduri de deficit excesiv. Comisia Europeană precizează într-un comunicat că va reevalua situația bugetară a statelor membre în toamnă. În primăvara anului viitor, Comisia va analiza relevanța propunerii de a deschide proceduri de deficit excesiv pe baza datelor privind rezultatele din acest an, ținând seama în special de respectarea recomandărilor bugetare specifice fiecărei țări.
În ce priveşte dezechilibrele macroeconomice, ele se înregistrează şapte state membre: Germania, Spania, Franța, Olanda, Portugalia, România și Suedia. Alte trei ţări membre (Grecia, Italia și Cipru) continuă să se confrunte cu dezechilibre excesive. În schimb, acestea au dispărut în Irlanda și în Croația, unde ponderea datoriei a scăzut semnificativ de-a lungul anilor și se înscrie în continuare pe o traiectorie descendentă puternică.