Noi reguli europene pentru domeniul audiovizual
Parlamentarii europeni au votat noi reguli pentru furnizorii de conținut audiovizual, în special pentru a proteja mai bine copiii de materialele inadecvate și pentru a susține producțiile europene.
Gabriela Mitrovici, 09.10.2018, 10:14
Parlamentarii europeni au votat noi reguli pentru furnizorii de conținut audiovizual, în special pentru a proteja mai bine copiii de materialele inadecvate și pentru a susține producțiile europene.
În urma acordului cu Comisia Europeană și Consiliul, Parlamentul European a aprobat, în sesiunea plenară de săptămâna trecută, norme revizuite pentru serviciile mass-media audiovizuale. Cadrul de reglementare, mai echitabil, consolidează protecția minorilor, impulsionează lupta împotriva conținutului care incită la ură, promovează producțiile audiovizuale europene și garantează independența autorităților de reglementare din acest domeniu. Directiva acoperă întregul sector al audiovizualului, inclusiv serviciile la cerere și platformele de partajare a materialelor video.
Modificările vizează o mai bună protejare a drepturilor minorilor faţă de conţinutul publicitar care incită la violenţă, ură sau acte de terorism, dar şi o cotă de 30% pentru conţinutul european pe platformele video online.
De asemenea, sectorul audiovizual trebuie să ia măsuri adecvate pentru a combate conţinutul care incită la violenţă, ură şi terorism, în timp ce violenţa şi pornografia vor fi supuse celor mai stricte reguli, a subliniat raportorul Sabine VERHEYEN: Platformele online nu erau reglementate până acum. Cu această nouă directivă, dorim să obținem condiții egale între serviciile mass-media audiovizuale clasice și online. În viitor, platformele online vor fi obligate să ofere protecție minorilor, potrivit indicațiilor de vârstă, și să le pună la dispoziție părinților posibilități de a utiliza un filtru pentru a controla, astfel, ce conținut pot vizualiza copiii lor. Pentru platformele online vor interveni unele modificări legate de transparența publicității, care vor fi similare cu cele care există în prezent pentru radioul și televiziunea clasice; trebuie să fie clar marcat dacă respectivul conținut este sponsorizat sau dacă este o reclamă, pentru ca noi să putem ști asta.Platformele cu materiale video la cerere vor fi obligate să ajungă foarte curând să asigure 30% din conținut european. Aceasta nu cred că va fi o problemă, întrucât există deja foarte mult conținut european, unele platforme oferă și acum 18-20%, iar altele chiar 25%, deși cererea nu este chiar atât de mare.
Și în orice caz, dorim ca platforme precum YouTube sau Facebook, să acționeze imediat ce constată că un conținut reprezintă un discurs de ură sau incitare la terorism sau violență, și să îndepărteze respectivul material de pe internet.
Înainte ca legea revizuită să intre în vigoare, acordul trebuie să fie aprobat de Consiliul de miniștri. Statele membre dispun de 21 de luni de la intrarea sa în vigoare pentru a transpune noile norme în legislațiile naționale.