Noi norme în aplicarea sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii în aviaţie
Comisia Europeană face noi pași în vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră, periculoase pentru mediul înconjurător.
Luminița Voinea, 14.12.2022, 08:53
În noaptea de 5 spre 6 decembrie, a fost încheiat un acord politic între Parlamentul European și Consiliu cu scopul de a ajuta sectorul aviației să devină Pregătit pentru 55, un pachetului legislative al Comisiei Euroene pentru punerea în aplicare a Pactului verde european.
Obiectivul final este acela de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55 % până în 2030.
Normele actualizate privind comercializarea certificatelor de emisii vor accelera punerea în aplicare a principiului poluatorul plătește prin eliminarea treptată a certificatelor gratuite pentru sectorul aviației până în 2026.
Măsura presupune că industria va trebui să își asume într-o măsură mai mare costul amprentei sale de carbon și că vor exista mai multe stimulente economice pentru reducerea emisiilor datorită unui semnal puternic legat de preț.
Astfel, până la începutul anului 2027, tarifarea carbonului se va aplica în UE zborurilor din interiorul Uniunii și al Spațiului Economic European, dar și zborurilor având ca destinație Elveția și Regatul Unit.
În prealabil, Comisia va face o evaluare a Schemei de compensare și de reducere a emisiilor de carbon pentru aviația internațională, pentru a verifica dacă aceasta îndeplinește într-o măsură suficientă obiectivele Acordului de la Paris.
În funcție de rezultatului evaluării, Comisia va prezenta o propunere legislativă, care ar putea extinde domeniul de aplicare al sistemului de comercializare a certificatelor de emisii la zborurile de plecare.
Acordul prevede, de asemenea, o nouă schemă de sprijin pentru accelerarea utilizării combustibililor de aviație durabili. El va crea totodată un nou sistem prin care companiile aeriene să monitorizeze, să raporteze și să verifice alte emisii decât cele de dioxid de carbon și efectele asupra climei generate de aviație, acestea reprezentând două treimi din impactul global al aviației asupra climei.
Acordul politic trebuie acum adoptat oficial, după care noile norme vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și vor intra în vigoare cu efect imediat.