Noi norme europene pentru automobile mai sigure și mai ecologice
Noul regulament al Uniunii Europene privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor a intrat în vigoare la 1 septembrie.
Arina Petrovici-Matei, 07.09.2020, 09:49
Adoptat în mai 2018, noul regulament îmbunătățește calitatea și independența omologării de tip și a testării vehiculelor, sporește controlul autovehiculelor aflate deja pe piața comunitară și consolidează sistemul general printr-o supraveghere europeană sporită.
Europenii se așteaptă, în mod legitim, să conducă mașinile cele mai ecologice și mai sigure. Dar acest lucru presupune efectuarea celor mai stricte controale asupra autovehiculelor introduse pe piață și aflate în circulație pe drumurile din Uniune. De la 1 septembrie, Comisia Europeană este în măsură să efectueze controale asupra autovehiculelor, să declanșeze retrageri de pe piață la nivelul Uniunii și să impună amenzi de până la 30.000 de euro pentru un autovehicul atunci când legea este încălcată.
Thierry Breton, comisarul pentru piața internă, a explicat că aceste reforme vin în completarea activității Bruxellesului privind o mobilitate mai curată și mai sigură, care, în contextul dificil al crizei actuale, necesită investiții și mai orientate către viitor în infrastructură și inovare. Eforturile Comisiei – de a restabili încrederea consumatorilor, de a consolida piața unică și de a sprijini viabilitatea pe termen lung și competitivitatea globală a industriei europene a autovehiculelor – merg mână în mână, a subliniat comisarul.
De la adoptarea regulamentului în 2018, producătorii de automobile, agențiile de omologare de tip și alte părți interesate au lucrat în permanență în vederea punerii în aplicare a noilor norme și a adaptării la cerințele cele mai stricte. Comisia a furnizat resurse suplimentare pentru ca Centrul Comun de Cercetare să preia acest nou rol în supravegherea pieței, finanțând personalul suplimentar necesar, costurile operaționale și construirea a două noi laboratoare.
Omologarea de tip este procesul prin care se certifică faptul că un vehicul îndeplinește toate cerințele pentru a fi introdus pe piață și se verifică în mod riguros respectarea legislației Uniunii de către producători, inclusiv a limitelor de emisii, prevăzute într-un regulament separat. Noile norme privind omologarea de tip au fost propuse de Comisie în 2016 în urma scandalului Dieselgate și au fost adoptate de Parlamentul European și de Consiliu în 2018.
Această reformă face parte din eforturile mai ample ale Bruxelles-ului pentru un sector al automobilelor curat, durabil și competitiv. Iar inițiativele Comisiei includ standardele privind calitatea aerului și emisiile de dioxid de carbon, sprijinirea producției de combustibili alternativi și de baterii, precum și apărarea competitivității industriei europene.