Miniştrii Transporturilor din mai multe state UE au discutat normele Euro 7
Miniştrii Transporturilor din Cehia, Germania, Italia, Polonia, Portugalia, România, Ungaria şi Slovacia au discutat, zilele trecute, schimbările propuse la normele de poluare pentru autovehicule, cunoscute sub denumirea Euro 7.
Arina Petrovici-Matei, 16.03.2023, 08:22
Normele Euro 7 propuse vor înăspri limitele privind poluanţii care afectează sănătatea, inclusiv oxizii de azot. Uniunea Europeană susţine că beneficiile asupra sănătăţii vor depăşi cu mult costurile. Dar multe ţări membre – majoritatea cu sectoare auto puternice – se opun acestor reglementări, susţinând că sunt o povară pentru industria auto. Un oficial al Uniunii Europene a declarat că miniştrii Transporturilor au apreciat termenele limită ale reglementării drept nerealiste.
Ţările membre au rezerve în privinţa perioadei scurte pentru adoptarea normelor, care ar urma să se aplice de la mijlocul anului 2025 pentru maşini. Statele au propus o perioadă de patru ani pentru intrarea în vigoare a normelor, alături de unele modificări tehnice, pentru ca industria auto să aibă mai mult timp să se pregătească şi să îmbunătăţească măsurile tehnologice – a informat Cehia, care deţine preşedinţia semestrială a Consiliului Uniunii Europene. Statele au examinat şi termenul limită din 2035 pentru retragerea maşinilor care emit dioxid de carbon – o reglementare care va face imposibilă vânzarea de maşini noi cu motoare pe combustie după respectivul an.
Principala politică a blocului comunitar destinată să accelereze tranziţia Europei la vehiculele electrice a fost pusă deja pe pauză, după ce Germania şi-a exprimat, în ultimul moment, opoziţia faţă de această iniţiativă. De altfel, propunerea Bruxelles-ului privind înăsprirea normelor de poluare ale automobilelor este respinsă vehement de toţi producătorii auto, care vor o normă minimală pentru acest tip de motoare cu combustie care ar urma să dispară de pe piaţă în 2035. Potrivit producătorilor, normele Euro 7 propuse de Executivul comunitar ar duce la majorarea semnificativă a preţului autovehiculelor, cu riscul de a afecta şi mai mult o piaţă auto europeană care se află deja într-o situaţie dificilă.
Uniunea Europeană susţine că implementarea reglementării în 2035 este crucială, deoarece durata medie de viaţă a noilor maşini este de 15 ani, deci intrarea în vigoare mai târziu a interdicţiei ar face imposibil obiectivul de a ajunge la emisii nete zero până în 2050, în condiţiile în care sectorul transporturilor este responsabil pentru aproximativ un sfert din emisiile din ţările membre.