Miniştrii educaţiei din UE încurajează o mai mare participare la Erasmus+
Politica Uniunii Europene în materie de educaţie este centrată pe elev, respectiv student. Tinerii au la dispoziţie numeroase oportunităţi de pregătire şi formare profesională, cu finanţări de miliarde de euro din bani europeni.
Daniela Coman, 22.02.2018, 12:48
Programul Erasmus – continuat prin versiunea sa nouă Erasmus plus – este unul dintre cele mai renumite, apreciate și reușite programe ale Uniunii Europene din ultimii 30 de ani. Erasmus+ pentru educație, formare, tineret și sport, derulat între 2013 şi 2020, nu se limitează doar la studenți, ci în cele 7 secţiuni ale sale oferă oportunități pentru diverse categorii de persoane și organizații. Cu un buget total de 14,7 miliarde de euro (cu 40 % mai mult față de perioada precedentă de finanțare), Erasmus + va ajuta peste 4 milioane tineri să studieze, să se formeze, să câștige experiență profesională sau să desfășoare activități de voluntariat în străinătate. Prin programul Erasmus un student european poate învăţa între şase luni şi un an la o universitate din altă ţară.
Reuniunea de la Sofia a miniştrilor educaţiei din ţările membre a făcut o evaluarea intermediară a programului și s-a aplecat asupra orientărilor sale viitoare pentru perioada post-2020. Miniștrii s-au axat pe măsuri menite să încurajeze o mai mare participare la program, în special din partea regiunilor mai puțin avansate din punct de vedere socio-economic, precum și extinderea gamei de participanți. Totodată, aceștia au discutat despre atragerea de talente și stimularea creativității şi a inovării, prin intermediul Erasmus+.
Comisarul pentru educaţie, cultură, tineret şi sport, Tibor Navracsics: Educaţia se află între între priorităţile de top ale agendei politice a Uniunii Europene. Trebuie să lucrăm pentru un număr important de iniţiative, care au fost deja lansate. La reuniunea pe care am avut-o cu miniştrii educaţiei din ţările membre, am discutat despre cum să punem în aplicare concluziile Consiliului pentru Educaţie, din decembrie 2017. Şi sunt 4 priorităţi: îmbunătăţirea mobilităţii şi schimburilor universitare, a reţelelor de colaborare dintre universităţile europene, recunoaşterea reciprocă a diplomelor în învăţământul superior şi îmbunătăţirea învăţării limbilor străine. În sfârşit, vrem să întărim şi să extindem programul Erasmus plus după 2020 şi să-l facem mai cuprinzător. Vom continua să lucrăm pentru un Erasmus plus mai mare şi mai performant.
Miniștrii au discutat şi despre măsurile care vizează digitalizarea în sistemul de educaţiei, necesitatea învățării pe tot parcursul vieții, a educării și formării inovatoare. Consiliul a autorizat şi ratificarea Tratatului de la Marrakesh pentru facilitarea accesului la operele publicate al persoanelor nevăzătoare, cu deficiențe de vedere sau cu dificultăți de citire a materialelor imprimate. Tratatul de la Marrakesh recunoaşte, la nivel internațional, necesitatea de a spori numărul de opere și de alte obiecte protejate, care să fie disponibile în formate accesibile precum: alfabetul Braille, cărțile audio și tipăriturile cu caractere de mari dimensiuni.