Liderii UE cer giganţilor internet protecţie totală pentru datele cu caracter personal
Șefii de stat și de guvern din Uniunea Europeană cer marilor companii din domeniul internetului să garanteze ''o protecţie totală a vieţii private'' a cetăţenilor.
Mihaela Mihai, 28.03.2018, 11:55
Solicitarea apare în declarația adoptată de liderii statelor membrela finalul summit-ului de săptămâna trecută de la Bruxelles. Reuniunea a avut loc în plin scandal legat de folosirea ilegală a datelor a nu mai puțin de 50 de milioane de utilizatori ai rețelei Facebook de către firma Cambridge Analytica, specializată de strategie politică, astfel că subiectul a fost inclus pe agenda deja încărcată a lucrărilor.
Liderii statelor membre au cerut rețelelor de socializare și platformelor digitale să dea dovadă de practici transparente și să respecte legislația europeană cu privire la protecția vieții private și a datelor cu caracter personal.
Între timp, Comisia Europeană plănuiește legi mai stricte pentru protecția consumatorilor în fața giganților internet precum Facebook și Google. Iar comisarul European pentru justiţie, Vera Jourova, cere reţelei de socializare să precizeze dacă au fost folosite ilegal date personale ale cetăţenilor europeni, după cum scrie săptămânalul german Bild am Sonntag. Tot ea a avertizat că un viitor scandal ar putea costa în curând ”foarte mult”:
În momentul de faţă, statelor membre ale Uniunii le revine sarcina de a impune sancţiuni în cazul în care nu sunt respectate regulile privind protecţia datelor private. În Marea Britanie, de exemplu, amenzile pot ajunge la o jumătate de milion de lire. Sancţiunile diferă însă de la o ţară la alta, iar noi ne dorim să punem capăt acestui lucru. Vom unifica regulile, vom avea aceleaşi amenzi. Iar autorităţile competente din statele membre vor putea aplica sancţiuni mult mai drastice ca până acum.
Potrivit unui proiect pus în circulație încă de anul trecut, noile amenzi ar putea ajunge la 4 la sută din cifra de afaceri. Ar fi extinsă astfel noua legislația europeană privind protecția consumatorilor (care va intra în vigoare în întreaga Uniune în luna mai) și în domeniul serviciilor gratuite digitale, pentru care utilizatorii furnizează datele lor personale în loc să plătească cu bani. Este vorba de servicii de email, stocare online sau rețele sociale.
Propunerea va da consumatorilor dreptul să ceară informații suplimentare cu privire la serviciile oferite și să renunțe la contracte în 14 zile. În acest moment, acest termen este cel în care un cumpărător poate returna un produs achiziționat online, fără să plătească nici o daună.
Comisia Europeană vrea totodată reglementarea practicilor comerciale dintre rețelele online și micile firme care folosesc aceste platforme pentru a-și vinde produsele.
Executivul comunitar a încercat încă de anul trecut să determine companii precum Google, Facebook sau Twitter să își schimbe termenii și condițiile de folosire a rețelelor lor. Principalul punct nevralgic a fost atunci faptul că orice consumator european trebuie să se adreseze instanțelor din California dacă este nemulțumit, ceea ce blochează aproape din fașă orice adresare în justiție a europenilor.