Lege europeană privind libertatea mass-mediei
Comisia Europeană a propus săptămâna trecută o lege europeană privind libertatea presei, pentru a proteja pluralismul și independența jurnalismului european.
Gabriela Mitrovici, 21.09.2022, 08:02
Regulamentul propus include, printre altele, garanții împotriva interferențelor politice în deciziile editoriale și împotriva supravegherii. O atenție specială este acordată finanțării și controlării serviciilor publice de presă, a căror sursă de venit ar trebui să fie stabilă și transparentă, pentru a fi protejată independența editorială. Furnizorii de servicii publice de mass-media trebuie să ofere o multitudine de informații și opinii, în mod imparțial, în conformitate cu misiunea lor de serviciu public. Guvernele ar trebui să asigure libertatea presei și să îmbunătățească protecția efectivă a surselor. Se pune, de asemenea, accent pe transparența proprietății asupra mass-mediei și a alocării publicității de stat. Sunt stabilite și măsuri pentru evitarea conflictelor de interese.
Legea europeană privind libertatea mass-mediei include garanții împotriva eliminării nejustificate a conținutului mediatic produs respectând standardele profesionale. În cazurile care nu implică riscuri sistemice, cum ar fi dezinformarea, platformele online foarte mari care intenționează să elimine anumite conținuturi mass-media considerate a fi contrare politicilor platformei vor trebui să informeze în prealabil furnizorii de servicii mass-media cu privire la motivele pentru care vor face acest lucru. Toate plângerile depuse de furnizorii de servicii vor trebui să fie prelucrate cu prioritate de către platformele respective.
Comisia propune și înființarea unui nou Comitet european independent pentru serviciile mass-media, alcătuit din autorități naționale din domeniu. Acesta va promova aplicarea eficace și consecventă a cadrului legislativ al Uniunii privind mass-media, în special prin asistarea Comisiei în elaborarea orientărilor privind aspectele de reglementare a domeniului. Comitetul va putea emite opinii cu privire la măsurile și deciziile naționale care afectează piețele mass-mediei și concentrările de pe aceste piețe.
Propunerea va intra în dezbaterea Parlamentului European și a statelor membre înainte de a deveni o directivă cu caracter obligatoriu pe care statele s-o transpună în legislația națională.