Intră în vigoare Noul Regulament pentru protecţia datelor
Mai sunt trei săptămâni până la intrarea în vigoare în întreaga Uniune Europeană a unui nou regulament pentru protecția datelor cu caracter personal.
Mihaela Mihai, 04.05.2018, 11:42
Noile reguli privind protecția datelor cu caracter personal vor înlocui norme adoptate în 1995, depășite între timp de avansul tehnologic, după cum afirmă comisarul european pentru justiție, Vera Jourova: Actualele norme privind protecția datelor au fost adoptate în urmă cu 23 de ani. Dacă luăm în calcul evoluțiile din domeniul digital putem spune că regulile datează din preistorie, din perioada în care oamenii aveau telefoane mobile de mărimea unei cărămizi, iar tehnologia Wi-fi, Facebook-ul sau Instagramul nu fuseseră încă inventate. Astăzi însă , grație noilor tehnologii, distruibim tot mai multe informații, iar majoritatea sunt date personale: nume,adrese, fotografii, imagini video, email-uri, postări pe rețele sociale, sms-uri, dar și detalii despre plățile făcute la bancă sau din domeniul medical.
Așadar în două decenii, lumea a fost în permanentă schimbare, internetula luat avânt, au apărut rețelele de socializare, iar o mare parte din comerț sau din campaniile electorale s-au mutat în mediul on line. Au apărut și s-au înmulțit însă în același timp atacurile cibernetice încheiate cu furtul de date personale. Un asemenea incident a vizat în 2013 compania americană Yahoo, dar problemele au fost făcute publice abia anul trecut.
Nu trebuie uitat nici scandalul legat de folosirea ilegală a datelor a zeci de milioane de utilizatori ai rețelei Facebook de către firma Cambridge Analytica, specializată în strategie politică.
Pentru a face față noilor riscuri, Comisia Europeană a pus la punct un set unic de norme la nivelul comunitar cu drepturi noi și consolidate pentru cetățeni, precum dreptul de a fi uitat, adică de a cere ștergerea datelor cu caracter personal, și de a primi notificări în maximum 3 zile în cazul unor breșe de securitate. În același timp, fiecare persoană va putea obţine informaţii privind datele colectate despre ea.
Regulamentul se aplică din 25 mai tuturor companii care stochează sau procesează date personale ale europenilor. Amenzile în cazul nerespectării normelor pot ajunge la 4 la sută din cifra anuală de afaceri.
Cel mai mare impact al noului regulament va fi, probabil, resimţit de industria de publicitate online, dependentă de informațiile privind obiceiurile de navigare pe internet sau de interesele utilizatorilor.
Este unul din motivele pentru care multe rețele de socializare, precum Facebook, Twitter sau Instagram, au trimis în aceste zile notificări prin care le cer utilizatorilor acceptul pentru ca datele lor să poată fi folosite în continuare în scop publicitar. Este modificată și politica de confidențialitate, iar pentru a se conforma noilor norme europene serviciul de mesagerie WhatsApp, deținut de compania Facebook, a decis să ridice vârsta minimă a utilizatorilor săi din Europa de la 13 la 16 ani.