Îmbunătățirea drepturilor călătorilor și o mai bună informare a acestora
Comisia Europeană a adoptat o serie de propuneri menite să îmbunătățească experiența pasagerilor și a călătorilor prin consolidarea drepturilor acestora.
Gabriela Mitrovici, 06.12.2023, 08:12
Noile norme vor clarifica regulile privind rambursarea atunci când zborurile sau călătoriile multimodale sunt rezervate printr-un intermediar, astfel încât pasagerii să fie mai bine protejați împotriva anulărilor. Acestea vor asigura, de asemenea, călătorii mai ușoare, în special cele care implică diferite servicii de călătorie sau moduri de transport, asigurându-se că pasagerii au acces la sprijin direct și informații îmbunătățite în timp real, de exemplu cu privire la întârzieri și anulări.
Se acordă o atenție deosebită nevoilor pasagerilor cu handicap sau cu mobilitate redusă pentru a aborda și a le facilita acestora trecerea de la un mod de transport la altul și pentru a îmbunătăți asistența de calitate acolo unde este necesar.
Pasagerii care călătoresc cu avionul, cu trenul, cu vaporul sau cu autobuzul se bucură deja de o protecție recunoscută la nivel mondial prin drepturile pasagerilor din UE. Ei au, de exemplu, dreptul la redirecționare, rambursare, despăgubiri și/sau asistență în cazul în care călătoria este perturbată. Însă legislația nu este mereu respectată, iar Comisia a propus consolidarea mecanismelor de implementare și introducerea unor norme pentru pasagerii aerieni care și-au rezervat zborurile printr-un intermediar, inclusiv în ceea ce privește rambursarea. În plus, în cazul în care au cumpărat călătoria multimodală în cadrul unui contract de transport, ei vor avea dreptul la asistență din partea transportatorului în cazul pierderii legăturilor.
Persoanele cu mobilitate redusă care trec de la un mod de transport la altul în timpul călătoriei vor fi asistate la punctele de legătură de către transportatori și operatorii terminalelor atunci când călătoresc în baza unui singur contract de transport sau prin noduri multimodale pentru călători.
Protecția călătorilor care achiziționează pachete de servicii va fi, de asemenea, mai eficientă în viitor, în special în situații de criză. Călătorii vor avea dreptul la rambursare în termen de 14 zile, iar avansurile nu vor putea depăși 25% din prețul pachetului.