Franţa şi Germania vor modificarea legislaţiei europene din domeniul concurenţei
Franţa şi Germania vor modificarea legislaţiei europene din domeniul concurenţei după interzicerea fuziunii Siemens-Alstom.
Mihaela Mihai, 14.02.2019, 09:09
Uniunea Europeană ar trebui să îşi modifice legislaţia din domeniul concurenţei pentru a putea avea firme care pot concura cu rivali din China şi Statele Unite. Solicitarea vine din partea Franței și Germaniei, nemulțumite de decizia executivului comunitar de a bloca fuziunea între activităţile feroviare ale grupurilor Alstom și Siemens.
‘Respectăm decizia Comisiei Europene, dar suntem convinşi că trebuie să ne gândim şi să luăm o decizie cu privire la modificările viitoare ale legislaţiei europene în domeniul concurenţei’, a declarat ministrul german al Economiei, Peter Altmaier. Oficialul de la Berlin a mai spus că a căzut de acord cu ministrul de finanțe din executivul de la Paris, Bruno Le Maire, să pregătească o iniţiativă comună franco-germană menită să actualizeze legislaţia comunitară.
La începutul anului, ministrul francez al Finanţelor, Bruno le Maire, a declarat şi el că legislaţia europeană în domeniul concurenţei este depăşită. În opinia sa, regulile în materie de concurență au fost create în urmă cu 30 de ani, iar în momentul de față nu permit Europei să îşi creeze proprii săi campioni industriali. El a dat ca exemplu o companie chineză, CRRC, care produce 200 de trenuri de mare viteză pe an, în timp ce Alstom şi Siemens produc doar 35. Bruno le Maire a mai spus și că cifra de afaceri combinată a Alstom şi Siemens este la jumătate faţă de cifra de afaceri a chinezilor, care au câştigat aproape toate licitaţiile din Statele Unite pentru trenurile de transport de pasageri în oraşe. O fuziune ar fi permis chiar şi intrarea în competiție cu gigantul canadian Bombardier. De ce a blocat însă fuziunea Comisia Europeană?
Comisarul european pentru concurență, Margrethe Vestager, spune că, o dată pusă în practică, inițiativa ar fi avut consecinţe nefaste pe toată piaţa feroviară a Uniunii Europene: Investigația noastră a arătat că fuziunea ar fi redus semnificativ competiția pe piața sistemelor de semnalizare pentru multe trenuri de mare viteză. Noua companie, rezultată în urma fuziunii, ar fi devenit cel mai mare jucător din Europa, iar pe anumite segmente de piață nu ar mai fi avut competiție. Să fiu clară: este în regulă să fii mare. Dar nu aceasta este problema. Am descoperit că alte companii nu ar mai avut nici o șansă. Clienții, inclusiv operatorii de trenuri și administratorii infrastructurii feroviare, ar fi fost lipsiți de libertatea de a-și alege furnizorii și produsele. Tranzacția i-ar fi afectat și pe plătitorii europeni de taxe, atâta timp cât autoritățile naționale și locale sunt cele care asigură deseori finanțarea necesară infrastructurii feroviare. Am vrut să ne asigură că fuziunea nu ar fi dus la prețuri mai mari pentru echipamentele de semnalizare care fac ca milioane de pasageri din Europa să meargă în fiecare zi cu trenuri sigure.
Fuziunea dintre Alstom şi Siemens ar fi dat naştere unui gigant european în domeniul transportului feroviar, prezent în 60 de ţări şi cu o cifră de afaceri anuală de peste 15 miliarde și jumătate de euro. Revenind la inițiativa Germaniei și Franței de a schimba legislația comunitară din domeniul concurenței, trebuie spus că toate statele membre ale Uniunii trebuie să își dea acordul. Este nevoie apoi și de consimțământul Parlamentului European. Actualele reguli au fost stabilite în anul 1989 și au fost revizuite ultima oară în 2004.