Digitalizarea întreprinderilor UE
Supercalculatoare, inteligenţă artificială, întreprinderi digitalizate, utilizarea tehnologiilor digitale la nivelul întregii economii şi societăţi - cam aşa arată viitorul.
Daniela Coman, 20.07.2018, 09:43
Supercalculatoare, inteligenţă artificială, întreprinderi digitalizate, utilizarea tehnologiilor digitale la nivelul întregii economii şi societăţi – cam aşa arată viitorul. Procesul de digitalizare a economiei mondiale cunoaşte un ritm rapid și atinge aproape toate sectoarele societății. De aceea, Uniunea Europeană este şi ea presată să prindă din urmă ţări precum Japonia sau Statele Unite, mult mai avansate.
Tehnologia este tot mai prezentă în vieţile noastre, de la obiectele pe care le avem în casă, până la maşinile cu care ne deplasăm. În domeniile în care lucrăm, avem nevoie în fiecare zi de tot mai multe cunoştinţe de utilizare a înaltei tehnologii.
Aproape o treime din creșterea producției industriale din Europa se datorează deja adoptării tehnologiilor digitale. Este necesar, însă, ca întreprinderile europene din toate domeniile și de toate dimensiunile să valorifice mai mult oportunitățile digitale, pentru a fi competitive la nivel mondial. Se constată că mai ales sectoarele tradiționale, precum: construcțiile, industriile agroalimentară, textilă sau metalurgică, dar și întrepinderile mici şi mijlocii sunt rămase în urmă. La fel de importantă este pregătirea personalului de toate nivelurile, astfel încât să stăpânescă tot mai bine utilizarea calculatorului şi a tehnologiei – atrăgea atenţia comisarul european pentru piaţa digitală, Mariya Gabriel, într-un interviu acordat reţelei Euranet plus: Doar una din cinci companii europene este digitalizată, astăzi. Până în 2020, dorim să avem centre de inovare digitală în fiecare regiune a Europei, care să le permită companiilor să dezvolte noi produse, să îşi testeze modelele de afaceri înainte de lansare şi să aibă acces la formare. Una dintre provocări este de a le permite persoanelor active pe piaţa muncii să acceseze această formare, pentru a fi pregătite pentru transformarea digitală a locurilor de muncă din viitor. Ceea ce ne îngrijorează este, însă, situaţia prezentă: doar 35% din forţa de muncă, la nivel european, are abilităţi digitale de bază. Alarmant este că în 2020, 90% din locurile de muncă vor cere aceste abilităţi.
Prin utilizarea tehnologiilor înalte, companiile pot deveni mai productive, pot diminua costurile, pot interacționa mai bine cu clienții și colaboratorii, pot angaja mai eficient forță de muncă. Iar tranzacțiile online le oferă piețe mai largi și potențial de dezvoltare ridicat.
De aceea, prin programul Europa digitală, Comisia Europeană a alocat peste 9 miliarde de euro, în bugetul 2021-2027 pentru a face faţă acestor provocări. Anul trecut, Uniunea a continuat să își îmbunătățească performanțele digitale, iar decalajul dintre ţări a scăzut ușor. Astfel, Danemarca, Suedia, Finlanda și Olanda au punctajele cele mai bune, fiind chiar printre liderii mondiali în materie de digitalizare. Cele mai mari progrese le-au făcut, în ultimii 4 ani, Irlanda, Cipru și Spania. În ultimul raport al Comisiei, publicat în februarie, România este pe ultimul loc, cu 33 la sută, faţă de 52 la sută, cât este media europeană a gradului de digitalizare a economiei şi administraţiei.