De ce vrea UE reglementarea economiei platformelor?
Uniunea Europeană vrea ca mediul online să fie mai sigur, echitabil și mai transparent, iar pentru ca acest lucru să se întâmple, este nevoie de un nou cadru legislativ.
Daniela Vasilescu, 27.07.2022, 08:47
Este nevoie de o nouă legislație care să țină pasul cu dezvoltarea din mediul online, care a avut loc în ultimii 20 de ani, au spus deputații europeni, deoarece directiva privind comerțul electronic, care este considerată piatra de temelie a pieței unice digitale, a fost adoptată în anul 2000. De atunci și până acum, au apărut noi tehnologii și companii care își oferă serviciile în mediul digital și din acest motiv sunt necesare modificări pe a proteja mai bine activitatea în mediul online a consumatorilor.
Eurodeputatul Alex Agius Saliba: Platformele de astăzi și furnizorii de servicii digitale au devenit utilități publice. Le folosim zilnic pentru a comunica, pentru a distribui informații, pentru a rezerva o vacanță, o cameră la hotel și pentru a ne face cumpărături online.
Legislația europeană va fi actualizată și va conține, printre altele, noi reguli care să se aplice societăților din Uniunea Europeană și celor stabilite în alte părți ale lumii, dar care își vând produsele sau serviciile cetățenilor din spațiul comunitar. Prin facilitarea comerțului transfrontalier în interiorul și în afara Europei, platformele au adus beneficii semnificative consumatorilor și au deschis noi oportunități pentru întreprinderile și comercianții europeni.
Potrivit Comisiei Europene, un milion de întreprinderi din spațiul comunitar vând deja bunuri și servicii în mediul digital, iar peste 50 la sută din întreprinderile mici și mijlocii care vând pe piețele online funcționează la nivel transfrontalier. Cei care dețin platforme online vor trebui să fie mai prompți în rezolvarea problemei comercianților care vând produse contrafăcute sau nesigure, iar consumatorii ar trebui să fie la fel de siguri când cumpără de pe internet sau din magazinele tradiționale. Astfel, potrivit Parlamentului European, ceea ce este ilegal în mediul offline trebuie să fie considerat la fel și în online. Totodată, se va introduce regula cunoaște-ți clientul care ar impune ca platformele din mediul digital să verifice și să oprească societățile frauduloase care își folosesc serviciile pentru a vinde produse nesigure sau pentru a răspândi informații false.