Curtea de Conturi atrage atenţia că sunt puţini angajaţi în instituţiile UE
Instituțiile Uniunii Europene au dificultăți în gestionarea eficientă a forței de muncă. Potrivit unui raport al Curții europene de conturi, Comisia, Consiliul și legislativul comunitar nu reușesc întotdeauna să atragă specialiști, iar IT-ul este domeniul cu cele mai mari probleme.
Mihaela Mihai, 13.11.2024, 10:08
O forță de muncă îmbătrânită, dezechilibre geografice și un cadru de performanță rigid sunt, pe scurt, câteva dintre probleme constatate în urma unui audit, de Curtea de Conturi din Uniunea Europeană.
În momentul de faţă, pentru instituţiile comunitare, Comisia, Consiliul şi Parlamentul European, lucrează peste 50 de mii de oameni cu diferite tipuri de contracte: angajaţi permanenți, funcţionari temporari și agenţi contractuali.
Comisia Europeană este cel mai mare angajator, cu o forță de muncă de aproximativ 30 de mii de persoane, urmată de Parlament, cu aproape 7 mii, și de Consiliu, cu 3 mii.
Pare un număr suficient de oameni, însă Curtea de Conturi atrage atenţia că de-a lungul anilor, numărul sarcinilor care trebuie îndeplinite de instituțiile europene a crescut. Nu se poate spune același lucru și despre numărul de posturi.
În plus, mai spune Curtea, instituțiile au tratat toate problemele apărute prin realocarea angajaţilor acolo unde era cea mai mare nevoie de ei și prin recrutarea de personal angajat cu contracte pe perioadă determinată.
Mobilitatea temporară a personalului poate să ajute în perioadele aglomerate, spune Curtea, însă nu rezolvă problema principală, a gestionării unui volum de muncă sporit cu resurse limitate.
În aceste condiții, personalul se plânge, și sunt rezultatele unui sondaj, că există un echilibru tot mai fragil între viața profesională și cea privată și că recurgerea la ore suplimentare neplătite a devenit ceva obișnuit în unele departamente.
În plus, mai atrage atenţia Curtea de Conturi, instituțiilor le este greu să recruteze candidați din toate statele membre, astfel încât să asigure o forță de muncă echilibrată din punctul de vedere al reprezentativității geografice.
Le este greu și să recruteze și să păstreze personal esențial, cum ar fi specialiști IT. Mai mult, instituțiile nu au reușit să atragă candidați mai tineri în număr suficient pentru a compensa îmbătrânirea forței de muncă.
Auditorii au constatat totodată puncte slabe în modul în care este gestionată performanța angajaţilor. Cadrul de evaluare este axat în principal pe descoperirea celor mai grave cazuri de incompetență profesională, iar normele în vigoare restrâng capacitatea instituțiilor de a recompensa personalul cu merite deosebite printr-o promovare mai rapidă.