COVID 19: Măsuri împotriva speculei și practicilor neloiale în mediul online
Comisia Europeană și autoritățile pentru protecția consumatorilor din Uninea Europeană iau măsuri împotriva cazurilor tot mai numeroase de răspândire de produse înșelătoare în mediul online, în contextul panicii create de pandemia de coronavirus.
Laurențiu Văduva, 25.03.2020, 11:58
De la izbucnirea pandemiei de COVID-19, s-a înregistrat o creștere a numărului de comercianți incorecţi care vând online produse înșelătoare și care pretind că ar putea preveni sau vindeca noul virus. Afirmațiile false se referă la o serie de produse de uz medical sau profilactic, cum ar fi măști, bonete sau dezinfectanți pentru mâini. Astfel de comercianți exploatează situația actuală pentru a-și vinde produsele la prețuri foarte mari, susținând informaţii false și inducând astfel în eroare consumatorii europeni.
În acest context, Comisia Europeană și rețeaua autorităților naționale pentru protecția consumatorilor la nivelul Uniunii Europene au lansat acțiuni comune pentru a contracara astfel de practici şi pentru informarea corectă a consumatorilor.
Didier Reynders, comisarul european pentru justiție și consumatori, a declarat că nu vor fi toleraţi comercianții care manipulează temerile cauzate de pandemia de COVID-19. El a arătat că unele platforme, cum ar fi Amazon și Facebook, au luat deja măsuri împotriva unor astfel de practici. Didier Reynders a lansat un apel tuturor actorilor implicaţi – inclusiv celor din piețele online și platformelor de găzduire – să ajute autorităţile europene şi naţionale să lupte împotriva acestor comportamente abuzive. El a dat asigurări că Executivul European și autoritățile competente din statele membre vor utiliza toate mijloacele de combatere a comercianților necinstiți.
Cu sprijinul Comisiei, autorităţile naţionale pentru protecţia consumatorilor pregătesc o orientare pentru a identifica mai bine practicile problematice. Documentul – care va fi publicat în următoarele zile – va contribui la coordonarea acțiunilor tuturor autorităților naționale, comercianților și platformelor, oferind în acelaşi timp consultanță statelor membre. Având în vedere caracterul urgent al situației, statele Uniunii Europene sunt încurajate să ia cât mai rapid măsurile necesare pentru respectarea, cu prioritate, a legislațiilor naţionale.
De asemenea, toate platformele online trebuie să își intensifice eforturile pentru a detecta și a înlătura informațiile false.
Protecţia consumatorului este o preocupare constantă a instituţiilor Uniunii Europene, iar legislaţia în domeniu a fost amendată şi îmbunătăţită constant.