Comisia Europeană salută acordul IMO, de reducere a emisiilor generate de transportul maritim
Comisia Europeană salută decizia Organizaţiei Maritime Internaţionale de a-şi revizui strategia din 2018 privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră provenite de la nave.
Arina Petrovici-Matei, 13.07.2023, 08:33
Strategia revizuită pentru anul în curs a Organizaţiei Maritime Internaţionale stabileşte un obiectiv de zero emisii nete ale navelor până în sau în jurul anului 2050. Este o creştere majoră în comparaţie cu strategia anterioară, cea pentru 2018, care viza reducerea emisiilor provenite de la nave cu doar 50% în acelaşi orizont de timp. Comisia este pregătită să colaboreze cu statele membre ale Uniunii Europene şi cu alte părţi ale Organizaţiei Maritime Internaţionale pentru a pune în aplicare o traiectorie conformă cu obiectivul privind temperatura din Acordul de la Paris. Strategia mai stabileşte un obiectiv important: cel puţin 5% – dar cu eforturi pentru 10% – în vederea adoptării de tehnologii, combustibili şi/sau surse de energie cu emisii de gaze cu efect de seră egale cu zero sau aproape egale cu zero până în 2030. Acest obiectiv va pune în aplicare tranziţia, transmiţând un semnal clar industriei maritime şi a combustibililor şi stimulând deciziile de investiţii şi opţiunile în materie de combustibili necesare – apreciază Bruxelles-ul.
Organizaţia Maritimă Internaţională a ajuns la un consens cu privire la necesitatea de a adopta astfel de măsuri până în 2025 şi că acestea ar trebui să cuprindă un standard care să reglementeze reducerea treptată a gazelor cu efect de seră provenind din combustibili marini şi un mecanism de stabilire a preţului acestor emisii generate de sectorul maritim. Măsurile vor fi elaborate pe baza unei evaluări cuprinzătoare a impactului care să asigure că acestea reduc eficient emisiile din sector, contribuind în acelaşi timp la condiţii de concurenţă echitabile şi la o tranziţie justă.
Nivelurile de ambiţie şi punctele de control orientative iau în considerare emisiile de gaze cu efect de seră pe durata ciclului de viaţă generate de combustibilii marini, cu obiectivul de a reduce emisiile în limitele sistemului energetic al transportului maritim internaţional, prevenind astfel transferul lor către alte sectoare.
Uniunea Europeană va continua să colaboreze cu Organizaţia Maritimă Internaţională pentru a decide cu privire la măsuri clare şi ambiţioase până în 2025, precum şi pentru a continua să ofere asistenţă statelor în curs de dezvoltare şi ţărilor cel mai puţin dezvoltate, dă asigurări Comisia Europeană.