Comisia Europeană propune un management mai sustenabil şi mai rezilient al traficului aerian
Comisia Europeană a prezentat o propunere de modernizare a cadrului de reglementare a cerului unic european.
Arina Petrovici-Matei, 05.10.2020, 12:20
Se întâmplă uneori ca avioanele să zboare în zigzag între blocurile de spaţiu aerian, fapt ce duce la creşterea întârzierilor şi a consumului de combustibil. Un sistem eficient de management al traficului aerian înseamnă mai multe rute directe şi mai puţină energie utilizată şi, implicit, reducerea emisiilor şi a costurilor pentru companiile aeriene – afirmă comisarul pentru Transporturi, Adina Vălean. Potrivit acesteia, propunerea de revizuire a cadrului de reglementare al cerului unic european va contribui nu numai la reducerea emisiilor generate de aviaţie cu până la 10%, graţie unui management mai bun al traiectoriilor de zbor, ci şi la stimularea inovării digitale prin deschiderea pieţei serviciilor de date în acest sector.
Comisia Europeană subliniază că neadaptarea capacităţilor de control al traficului aerian ar genera noi costuri, întârzieri şi emisii de dioxid de carbon. Anul trecut, numai întârzierile au costat Uniunea Europeană şase miliarde de euro şi au generat emisii suplimentare de CO2 de 11,6 milioane de tone. Totodată, faptul că piloţii sunt obligaţi să zboare într-un spaţiu aerian supraaglomerat în loc să urmeze o traiectorie directă de zbor duce la emisii inutile de dioxid de carbon, la fel ca şi alegerea de către companiile aeriene a unor rute mai lungi pentru a evita zonele tarifare mai scumpe.
Pactul verde european, dar şi noile evoluţii tehnologice, cum ar fi utilizarea pe scară mai largă a dronelor, au plasat digitalizarea şi decarbonizarea transporturilor în centrul politicii Uniunii în domeniul aviaţiei. Cu toate acestea, reducerea emisiilor este în continuare o provocare majoră pentru acest sector. Prin urmare, cerul unic european pregăteşte terenul pentru un spaţiu aerian european care să fie utilizat în mod optim şi să integreze tehnologii moderne. Acesta va asigura un management colaborativ al reţelelor, care va permite utilizatorilor spaţiului aerian să zboare pe rute optime pentru mediu, făcând totodată posibilă utilizarea serviciilor digitale care nu necesită neapărat prezenţa unei infrastructuri locale.