Comisia Europeană cere reţelelor de socializare mai multe eforturi pentru combaterea dezinformării
Se apropie cu pași repezi alegerile pentru un nou Parlament European, iar executivul comunitar cere marilor reţele de socializare Facebook, Google şi Twitter eforturi suplimentare pentru combaterea dezinformării.
Mihaela Mihai, 06.03.2019, 10:03
Se apropie cu pași repezi alegerile pentru un nou Parlament European, iar executivul comunitar cere marilor reţele de socializare Facebook, Google şi Twitter eforturi suplimentare pentru combaterea dezinformării.
Alegerile pentru Parlamentul European vor avea loc în toate statele membre ale Uniunii în perioada 23 -26 mai, însă campania electorală începe chiar la sfârșitul acestei luni. Dezinformarea și fenomenul știrilor false au luat amploare în ultimii ani în toată lume. Nu mai departe de anul trecut a izbucnit scandalul Cambridge Analytica, după numele firme americane, specializată în strategie politică, acuzată că a folosit ilegal datele a nu mai puțin de 87 de milioane de utilizatori ai rețelei Facebook. Este vorba de date personale pe care compania le-ar fi utilizat pentru a înțelege psihologia alegătorilor și pentru a le influența votul în favoarea președintelui american Donald Trump în scrutinul din 2016 sau a ieșirii Marii Britanii din Uniunea Europeană în același an 2016.
Ne dorim ca fiecare vot să fie exprimat în deplină libertate. Trebuie să protejăm datele personale ale cetăţenilor,astfel încât aceste informații să nu mai poată fi folosite pentru a influența rezultatul unui proces democratic, cum sunt alegerile, spunea anul trecut președintele Parlamentului European, Antonio Tajani, la întâlnirea pe care a avut-o cu patronul Facebook, Mark Zuckerberg.
Mai e puțin, așa cum spuneam, până la alegerile europarlamentare, iar Comisia Europeană le cere rețelelor de socializare să îi furnizeze detalii suplimentare despre cum combat ”dezinformarea” pe platformele lor, aşa cum s-au angajat prin Codul de bune practici semnat în octombrie anul trecut. Prin această înțelegere, Facebook, Google şi Twitter au promis să informeze lunar Bruxelles-ul despre activităţile lor.
Acest cod de bune practici dorit de Comisie, dar decis de platforme și de industria de publicitate online reprezintă un proces de autoreglementare, în consecință început în mod voluntar. Prin intermediul lui, semnatarii și-au luat angajamentul de a pune în practică o serie de măsuri pentru a combate dezinformarea și răspândirea ei pe scară largă. Angajamentul se referă, între altele, la încadrarea publicității politice, la sistemele de marcare a boţilor informatici și la eradicare conturilor false. Este o ocazie oferită industriei de a rezolva problema dezinformării pentru moment fără intervenție legislativă. Progresele făcute până acum nu pot fi negate. Schimbările sunt vizibile pentru utilizatori. Există însă în continuare multe puncte slabe. În primul rând, multe dintre inițiative nu au loc decât în câteva state member, a afirmat comisarul pentru economia digitală, Mariya Gabriel.
Lipsa de transparență în materie publicitate politică este principala critică adusă atât rețelei Facebook, cât și platformei Twitter. Nici Google, spune Comisia Europeană, nu a prezentat date suficient de exacte. Facebook primește și laude pentru că a oferit informații actualizate referitoare la cazuri de amestec din partea unor țări din afara spațiului comunitar în statele membre ale Uniunii.