Comisia consolidează drepturile consumatorilor și respectarea acestora în UE
Comisia Europeană propune noi reguli menite să consolideze protecția consumatorilor în fața practicilor comerciale înșelătoare.
Mihaela Mihai, 17.04.2018, 12:12
Comisia Europeană propune noi reguli menite să consolideze protecția consumatorilor în fața practicilor comerciale înșelătoare.
Comisia Europeană a făcut o analiză și a ajuns la concluzia că deși Uniunea are una dintre cele mai stricte legislații din lume privind protecția consumatorilor, în practică normele sunt greu de respectat. Dovadă stau numeroasele plângeri legate de standardele duble de calitate a produselor, dar mai ales scandalul Dieselgate, în care a fost implicat cel mai mare constructor european de automobile, grupul german Volkswagen, acuzat că a falsificat testele de poluare pentru motoarele Diesel. Cum s-a ajuns la această situație explică Vera Jourova, comisar European pentru justiție și consumatori: Marile companii recurg la practici înșelătoare pentru că nu le este teamă de actualele amenzi. În plus, sancțiunile diferă de la o țară la alta și de cele mai multe ori sunt foarte mici. Gândiți-vă la scandalul Dieselgate, în care a fost implicată compania Volkswagen. Doar autoritățile naționale de protecție a consumatorilor din 2 cele 28 destate membre ale Uniuniiau dat amenzi în valoare totală de 5 milioane și jumătate de euro. O sumă infimă în raport cu sancțiunile plătite în Statele Unite, de 25 de miliarde de dolari.
Pentru a-și consolida arsenalul legislativ, executivul European vrea să dea statelor membre puterea de a aplica sancțiuni care să ajungă la 4 la sută din cifra de afaceri a comerciantului.
Comisia Europeană vrea totodată să dea posibilitatea lansării unor acțiuni colective în instanță în toate statele membre ale Uniunii. Procedura există în momentul de față doar în cinci țări comunitare, Belgia, Italia, Portugalia, Spania și Suedia.Aceste acțiuni colective vor fi diferite de modelul practicat în Statele Unite, întrucât, explică executivul comunitar, nu vor fi putea fi inițiate de cabinete de avocatură , ci doar de organizații pentru apărarea drepturilor consumatorilor sau de organisme publice independente.
Comisia Europeană vrea totodată consolidarea normelor de protecție a consumatorilor în mediul on-line. În acest scop și-ar dori ca atunci când cumpără de pe internet, consumatorii să fie informați clar dacă vânzătorul produselor sau al serviciilor este un comerciant sau o persoană fizică. Europenii ar ști astfel mai bine dacă beneficiază de protecția oferită de drepturile consumatorilor în cazul în care apar probleme.
Executivul comunitar vrea și reguli mai stricte în ceea ce privește serviciile digitale gratuite pentru care utilizatorii furnizează datele lor personale în loc să plătească cu bani. Propunerea va da consumatorilor dreptul să ceară informații suplimentare cu privire la serviciile oferite și să renunțe la contracte în 14 zile.
Înainte de a fi puse în aplicare, propunerile Comisiei Europene au nevoie să fie discutate și aprobate de Parlamentul European și de miniștrii responsabili din statele membre.