Combaterea discursurilor ilegale de incitare la ură din mediul online
Comisia Europeană salută hotărârea marilor reţele de socializare de a elimina rapid discursurile ilegale motivate de ură postate pe paginile lor, în acord cu Codul de conduită online al Uniunii Europene.
Arina Petrovici-Matei, 11.02.2019, 11:29
Comisia Europeană salută hotărârea marilor reţele de socializare de a elimina rapid discursurile ilegale motivate de ură postate pe paginile lor, în acord cu Codul de conduită online al Uniunii Europene. Cea de a patra evaluare a acestui Cod arată că această inițiativă a Comisiei dă rezultate bune.
În prezent, o serie de companii din domeniul IT evaluează 89% din conținutul semnalat în decursul a 24 de ore, iar 72% din conținutul considerat a fi un discurs ilegal de incitare la ură este eliminat, comparativ cu situația din 2016, când a fost lansat Codul de conduită online al Uniunii Europene. Atunci, procentajul era de 40 și, respectiv, de 28%. Cu toate acestea, companiile trebuie să își îmbunătățească feedback-ul către utilizatori – arată rezultatele celei mai recente evaluări a Codului.Codul funcționează deoarece respectă libertatea de exprimare – a apreciat Andrus Ansip, vicepreședinte al Comisiei Europene, responsabil pentru piața unică digitală. Nimeni nu ar trebui să se simtă nesigur sau amenințat din cauza vreunui conținut ilegal care incită la ură și care este stocat în mediul online – a mai spus comisarul Ansip.
La rândul său, Věra Jourová, comisarul european pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a explicat care au fost raţiunile pentru care acum doi ani şi jumătate Comisia a ales să propună marilor platforme online un cod de conduită: Am optat pentru acest Cod, deoarece am observat că în spaţiul online înflorea discursul ilegal al urii fără a exista vreo consecinţă. Cuvântul-cheie este aici ilegal. Am vrut ca platformele să reacţioneze la expresia de natură xenofobă şi rasistă care sunt ilegale în toate statele membre, atât în mediul offline, cât şi în cel online. Munca noastră a fost întotdeauna ferm bazată pe lege. Ideea a fost să determinăm aceste platforme care găzduiesc milioane de conversaţii să devină mai responsabile şi să-i protejeze pe cei care erau victimele unui astfel de discurs. Şi aveam nevoie de rezultate rapide. Aşadar, rezultatele de astăzi ale evaluării arată că am făcut ce a trebuit şi că platformele şi-au luat obligaţiile în serios.
De la lansarea sa, în 2016, Codul de conduită a continuat să dea roade, dar, chiar dacă societățile din IT elimină conținutul ilegal într-un ritm din ce în ce mai rapid, acest lucru nu duce la o suprimare excesivă: rata de eliminare indică faptul că analiza conținuturilor efectuată de către societățile respective continuă să respecte libertatea de exprimare. În plus, grație codului, s-au creat parteneriate între organizațiile societății civile, autoritățile naționale și platformele IT cu privire la activități educaționale și de sensibilizare a publicului larg.