Combaterea discursului xenofob, de instigare la ură
Combaterea discursului care incită la ură în mediul online a înregistrat progrese semnificative după adoptarea Codului de Conduită în domeniu de către patru mari companii din domeniul IT.
Cătălin Gomboș, 23.01.2018, 12:29
Combaterea discursului care incită la ură în mediul online a înregistrat progrese semnificative după adoptarea Codului de Conduită în domeniu de către patru mari companii din domeniul IT. Comisia Europeană a publicat, săptămâna trecută, cel de-al treilea raport de evaluare a modului în care prevederile Codului sunt respectate.
Companiile IT au eliminat 70% din discursul care incită la ură despre care au fost informate că există pe platformele lor online, se arată în cel mai recent raport de evaluare. La precedentul exercițiu, în mai anul trecut, procentul eliminării era de 59%, în timp ce în 2016, anul în care s-a semnat Codul de Conduită, doar 28% din conținutul semnalat a fost eliminat. Raportul observă și o îmbunătățire semnificativă a timpului de reacție al companiilor, care au analizat peste 80% dintre sesizări în primele 24 de ore, față de 40% în 2016. Evaluarea s-a desfășurat, de-a lungul a șase săptămâni, în 27 de state membre (Luxemburgul a făcut excepție), cu participarea a 33 de Organizații Non-Guvernamentale și 2 autorități naționale, care au trimis aproape 3000 de sesizări, dintre care peste 1800 pe canale care sunt disponibile și publicului larg. În plus, alte două platforme – Google plus și Instagram – și-au anunțat intenția de a-și asuma Codul de Conduită, semnat inițial de Facebook, Twitter, Microsoft și Youtube.
Comisarul european pentru Justiție, Consumatori și Egalitate de Gen, Vera Jourova, a amintit că ideea din spatele Codului de Conduită este aceea de a responsabiliza companiile din IT, care erau conștiente de forța pe care o au, dar nu neapărat și de răspunderea pe care o poartă. Vera Jourova`consideră că progresele arată că se pot obține rezultate prin cooperarea dintre companii, societatea civilă și factorii de decizie:
Fiecare dintre cele patru companii de IT a arătat că este mai responsabilă și a luat un număr de măsuri pentru a-și intensifica activitatea în acest domeniu. Au angajat mai multe persoane pentru a se ocupa de aceste probleme – de exemplu, Facebook a angajat încă 3000 de persoane, pe lângă cele 4500 care deja lucrau în domeniu – au demarat cursuri de pregătire `cu ONG-uri și surse de încredere care semnalează nereguli, astfel încât în 2017 încă 50 de organizații au ajuns pe lista celor care raportează probleme.
Cele mai frecvente cazuri de discurs care incită la ură sunt cele legate de origine etnică, ură împotriva musulmanilor și xenofobie. Acest tip de discurs este sancționat și de legislația statelor membre, însă deocamdată doar o mică parte dintre cazurile raportate companiilor ajung și în atenția autorităților – în medie unul din 5.
Aproximativ două treimi dintre statele membre au deja puncte de contact pentru discursul care incită la ură, iar în primăvara acestui an ar urma să fie lansat și un dialog între autoritățile naționale și companiile IT.