CE și autoritățile pentru protecția consumatorilor din UE, concluzii în scandalul Dieselgate
Comisia Europeană și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor din Uniunea Europeană au făcut publice concluziile cu privire la cele 8 milioane şi jumătate de autoturisme rechemate în service în ţările membre de grupul Volkswagen
Arina Petrovici-Matei, 27.07.2018, 09:15
Comisia Europeană și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor din Uniunea Europeană au făcut publice concluziile cu privire la cele 8 milioane şi jumătate de autoturisme rechemate în service în ţările membre de grupul Volkswagen, după scandalul dieselgate.
Comisia Europeană și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor din Uniunea Europeană salută eforturile depuse de grupul Volkswagen pentru a consolida încrederea consumatorilor în ce privește rechemarea în service, precum și îmbunătățirea semnificativă a informațiilor oferite consumatorilor. Rata reparațiilor a atins, în prezent, 80%, iar grupul s-a angajat să continue actualizarea gratuită a softului și acordarea garanției de facto legate de această operațiune pentru a soluționa, până la sfârșitul anului 2020, problemele care apar după actualizare. Cu toate acestea, Comisia și autoritățile din domeniul protecției consumatorilor regretă faptul că Volkswagen nu a putut oferi o garanție completă și clară pentru problemele care ar putea apărea după efectuarea reparației.
Věra Jourová, comisarul european pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a subliniat că Bruxelles-ul a depus toate eforturile pentru a determina Volkswagen să aibă o atitudine mai proactivă față de consumatorii din Uniunea Europeană care sunt afectați de scandalul Dieselgate. Volkswagen a respectat planul de acțiune pe care s-a angajat să îl ducă la îndeplinire, însă eforturile sale s-au limitat la acesta. Acest fapt reamintește, încă o dată, că în Uniune este nevoie de norme mai stricte privind căile de atac individuale, inclusiv de acțiuni collective – a mai spus Věra Jourová.
Doar două autorităţi naţionale ale consumatorilor din blocul comunitar au perceput amenzi companiei Volkswagen, în valoare de 5 milioane şi jumătate de euro. Această sumă este absolut modică în raport cu cea pe care Volkswagen a plătit-o în Statele Unite ale Americii. Cifra raportată este de aproximativ 25 de miliarde de dolari. În acest nou context, autorităţile naţionale ale consumatorilor vor avea puterea să impună amenzi de până la 4% din cifra de afaceri anuală a unei companii care nu respectă legea.
În septembrie 2015, Volkswagen a anunţat că circa 11 milioane de autovehicule ale grupului, la nivel mondial, sunt afectate de scandalul emisiilor poluante. Scandalul a izbucnit după ce Agenţia americană pentru Protecţia Mediului a acuzat VW că a instalat sisteme speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din Statele Unite în materie de emisii, expunând cetăţeni americani la gaze poluante. Constructorul auto german a instalat un software special în calculatorul de bord al unor modele diesel Volkswagen şi Audi. Dispozitivul era programat să activeze un sistem de filtrare completă a particulelor doar în timpul testelor oficiale pentru emisii. După teste, adică în situatiile generale de funcţionare a motorului, dispozitivul dezactiva sistemul de filtrare a particulelor – a arătat Agenţia americană pentru Protecţia Mediului.
Pe plan european, din septembrie 2020, Comisia va fi în măsură să dispună măsuri de rechemare în service la nivelul Uniunii și să impună producătorilor de autoturisme sau serviciilor tehnice sancțiuni administrative de până la 30.000 de euro pentru fiecare autovehicul neconform.