Bani europeni pentru prima etapă de construcție a autostrăzii Sibiu-Pitești
Comisia Europeană a aprobat o investiție pentru România de aproape 1,5 miliarde de euro pentru îmbunătăţirea infrastructurii de transport şi a capacităţii de răspuns la dezastre.
Gabriela Mitrovici, 08.09.2020, 10:57
Executivul Uniunii Europene va aloca României 1,5 miliarde de euro din Fondul de Coeziune. 875,5 milioane euro vor fi folosiţi pentru prima fază a autostrăzii Sibiu-Pitești. Aceasta va fi prima autostradă care va traversa Munţii Carpaţi, permiţând o mai bună conectivitate în România de-a lungul coridorului Rin-Dunăre. Acest coridor va oferi o legătură neîntreruptă de la portul Constanţa şi până la vama Nădlac, legând centrul şi vestul ţării de reţeaua europeană de autostrăzi.
Acest proiect va rezolva un mare blocaj de trafic din rețeaua românească de transport, a declarat Elisa Ferreira, comisarul european pentru coeziune și reforme. Va crește siguranța rutieră, va scurta durata călătoriilor și va reduce costul pentru pasageri și marfă. Va avea, de asemenea, un efect pozitiv asupra economiei și calității vieții locuitorilor din zonă, a mai spus comisarul.
Proiectul, componentă a Coridorului 4 pan-european, ar urma să fie operațional din 2026. Autostrada Sibiu-Pitești va avea o lungime de 122,11 kilometri și va fi împărțită în cinci loturi, Sibiu – Boiţa, Boiţa – Cornetu, Cornetu – Tigveni, Tigveni – Curtea de Argeş şi Curtea de Argeş – Piteşti, va avea opt noduri rutiere şi nouă tuneluri.
Lucrările la primul lot de 13,17 kilometri dintre Sibiu şi Boiţa au început în luna martie 2020. Contractul cu o valoare de 613 milioane lei, fără TVA, prevede un termen de proiectare de 12 luni şi unul de execuţie de trei ani. Lotul 1 al Autostrăzii Sibiu – Piteşti este construit de compania austriacă Porr Construct. Aceeaşi firmă a realizat şi lotul 4 al autostrăzii Sebeş – Turda, între Unirea şi Turda, finalizat în 2018.
Separat, Comisia Europeană a aprobat şi o altă finanțare, în valoare de 578,4 milioane euro, pentru a îmbunătăți capacitatea României de răspuns la dezastre. Această investiție va îmbunătăți capacitatea de răspuns terestră, aeriană și maritimă prin achiziționarea de noi echipamente, precum și prin pregătirea personalului.