Anul European al Patrimoniului – 29 de proiecte finanţate de UE
Începând din 1983, Comisia Europeană ataşează fiecărui an o anumită temă, care se transformă într-o veritabilă campanie de sensibilizare a autorităţilor şi a cetăţenilor privind importanţa unui subiect de interes general.
Daniela Coman, 29.05.2018, 15:04
Începând din 1983, Comisia Europeană ataşează fiecărui an o anumită temă, care se transformă într-o veritabilă campanie de sensibilizare a autorităţilor şi a cetăţenilor privind importanţa unui subiect de interes general. 2018 este Anul european al patrimoniului cultural, în care punem accentul pe importanţa socială, economică şi istorică a patrimoniului cultural, consolidându-ne sentimentul de apartenenţă a cetăţenilor la spaţiul european.
5 milioane de euro pentru finanţarea a 29 de proiecte cultrurale noi, care vor fi derulate în cadrul programului Europa creativă, principalul program al Uniunii de susţinere a sectoarelor culturale. În perfectă armonie cu semnificaţie sloganului ales pentru acestui an: Patromoniul nostru cultural: când trecutul se întâneşte cu viitorul, aceste 29 de proiecte au fost alese din 77 înscrise în competiţie. Ideea care a stat la baza conceptului a fost să deschidă calea unor colaborări dintre cele mai diverse între organizaţii din statele membte, care să lucreze împreună. La fiecare proiect participă echipe din cel puţin 3 ţări, arătând, astfel, că sărbătoarea patrimoniului nostru cultural poate merge mână în mână cu creaţia contemporană.
Comisarul european pentru educaţie, cultură, tineret şi sport, Tibor Navracsics, a subliniat importanţa acestor programe: O agendă ambițioasă pentru cultură are nevoie de un buget ambițios. Aceste proiecte transnaţionale au rolul de a pune în valoare şi de a promova patrimoniul nostru sub toate aspectele. Sunt o sursă de inspiraţie pentru creaţia artistică şi o punte de legătură între persoane din toate mediile sociale, care vor putea astfel să descopere patrimoniul nostrul cultural, atât de bogat şi divers. În spiritul anului european al patrimoniului, toate aceste proiecte vor contribui la întărirea sentimentului de apartenenţă la un spaţiu european comun. Totodată, Comisia a propus o sumă de 1,85 miliarde de euro pentru noul program Creative Europe 2020; aceasta ar reprezenta o creștere de peste 25% față de programul actual, în timp ce multe alte domenii politice se confruntă cu reduceri. Am cerut statelor membre să sprijine această ambiție în cadrul negocierilor privind bugetul.
Acoperind o arie vastă de domenii, cele 29 de proiecte merg de la creaţia de costume populare din diferite regiuni ale Europei, până la explorarea epocii baroce. Unele dintre ele au rolul de informare şi educare pe termen lung a cetăţenilor interesaţi de istoria monumentelor şi de arheologie. Alt proiect va pune în valoare patrimoniul gastronomic european prin intermediul unor opere artistice multimedia. Pe lângă relevanța și calitatea proiectelor, un alt criteriu important de selecție a fost potențialul lor de a produce impact asupra publicului, că pot ajunge să fie înţelese şi apreciate, pe cât posibil, la nivel local, național și european de cât mai mulţi cetăţeni ai Europei, dornici să facă parte din acea experiență – menţionează un comunicat al Comisiei.
Anul european al patromoniului urmărește să aducă în atenţia autorităţilor din ţările membre şi a cetăţenilor istoria și valorile comune ale Europei, să consolideze sentimentul identității europene, să implice, în special copii și tineri, comunitățile locale și oameni din toate categoriile sociale, în crearea de evenimente care să aibă cea mai largă audiență posibilă.