A fost publicat noul Cod de bune practici privind dezinformarea
Noul cod al Uniunii Europene de bune practici privind dezinformarea este mai solid şi mai cuprinzător, spune Comisia. Documentul ţine seama de învăţămintele crizelor prin care am trecut în ultima perioadă.
Gabriela Mitrovici, 24.06.2022, 08:49
Cei 34 de semnatari, printre care se numără platforme, companii din sectorul tehnologiei și organizații ale societății civile, au urmat Orientările Comisiei din 2021 și au ținut seama de învățămintele crizei cauzate de pandemia de COVID-19 și de cele desprinse în urma războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. Codul consolidat se bazează pe Codul de bune practici din 2018, primul de acest gen, recunoscut în întreaga lume ca un cadru deschizător de drumuri. Noul cod stabilește angajamente cu o sferă largă și precise din partea platformelor și a industriei de profil de a combate dezinformarea, marcând astfel un nou pas important către un mediu online mai transparent, mai sigur și mai demn de încredere.
Concret, noul cod cuprinde angajamente privind eliminarea stimulentelor financiare pentru răspândirea dezinformării, dezvoltarea verificării veridicităţii informaţiilor în toate ţările şi în toate limbile Uniunii, concomitent cu asigurarea unei remuneraţii echitabile pentru activitatea desfăşurată de verificatori, asigurarea transparenţei publicităţii politice, permiţându-le utilizatorilor să recunoască mai uşor anunţurile publicitare politice, creşterea sprijinului pentru cercetători, prin îmbunătăţirea accesului acestora la datele platformelor sau înfiinţarea unui centru de transparenţă şi a unui grup operativ care să ofere cu uşurinţă o imagine de ansamblu transparentă asupra punerii în aplicare a codului.
Printre cei 34 semnatari se numără importante platforme online, în special Meta, Google, Twitter, TikTok şi Microsoft, precum şi diverşi alţi actori, cum ar fi platforme mai mici sau specializate, sectorul anunţurilor publicitare online, companiile de tehnologia publicităţii, verificatorii veridicităţii informaţiilor, organizaţiile societăţii civile, precum şi alţi actori care furnizează expertiză şi soluţii specifice de combatere a dezinformării.
Semnatarii vor avea la dispoziție 6 luni pentru a pune în aplicare angajamentele și măsurile la care au subscris. La începutul anului 2023, semnatarii vor transmite Comisiei primele rapoarte de punere în aplicare.