Zone strategie pentru comerțul exterior al UE și revitalizarea exporturilor
Uniunea Europeană caută revitalizarea comerțului internațional puternic afectat de efectele pandemiei de coronavirus.
Lica Manolache, 05.04.2021, 09:51
Pandemia a avut un cuvânt greu de spus în ceea ce privește comerțul
internațional al Uniunii Europene. Anul trecut, exporturile și importurile au
înregistrat o scădere de circa 10
procente față de 2019. Europa are nevoie de o revenire cât mai rapidă, de
aceea, conform noii politici comerciale, Uniunea se va concentra și mai mult pe
relațiile cu cei mai importanți parteneri comerciali externi, afirmă Iuliu
Winkler, vicepreședinte alComisiei pentru comerț internațional din Parlamentul
European:
Sunt definite în noua strategie pentru comerț și zone strategice, de
importanță mare pentru Uniunea Europeană. Vrem să intensificăm colaborarea cu
Africa, spre exemplu, vrem să intensificăm colaborarea cu regiunile apropiate
ale UE, fie că este vorba despre Marea Mediterană, fie de parteneriatul estic
unde, evident, Uniunea are nu doar interese comerciale, dar și interese
strategice. Se vorbește în strategie și de cei doi giganți ai comerțului
global, Statele Unite și China. Ne dorim foarte mult ca odată cu această nouă
administrație Biden să reconstruim relația transatlantică, o relație bazată și
pe valori, dar și pe interese comune și, în același timp, avem ca toți ceilalți
jucători globali în domeniul comerțului, o foarte mare provocare legată de
China și de modul în care să ne organizăm relația comercială și de investiții,
dar și relația geopolitică cu marele gigant chinez care este o economie
emergentă, dar și o putere emergentă pe spațiul geopolitic global.
România înregistrează de mulți ani un important deficit comercial, din
cauza exporturilor mult mai mici față de valoarea importurilor. Bucureștiul
trebuie să găsească formula pentru revitalizarea comerțului internațional și, pe
lângă o bună gestionare a fondurilor europene pentru redresarea economică, trebuie să
sprijine financiar companiile care activează în sectorul exporturilor,
consideră eurodeputatul Iuliu Winkler:
Pe plan comercial, România suferă de un deficit comercial cronicizat.
Acest deficit este și urmarea unor politic care au pus prea mare accent pe
consum ca motor al creșterii economice și prea puțin accent pe investiții. De
altfel, un motor sănătos al creșterii economice ar fi fost investițiile, mai
ales cele în infrastructură. Avem, deci, o problemă, fie că este pe energie,
fie că este pe bunuri de larg consum, din păcate și în sectorul agricol unde,
teoretic, ar trebui să fim un producător viguros și un mare exportator de
produse agricole, vedem că suntem mai degrabă importatori de produse di
domeniul agroalimentar și exportator de neprelucrate. Este nevoie și de acțiuni
directe – și aici ne aflăm într-un moment greu pentru că, nici în ceea ce
privește Eximbank și instrumentele financiare și de garanție de promovare a
exportatorilor, dar nici în ceea ce privește programul de sprijinire a
exporturilor al Ministerului Economiei, nu ne aflăm într-o situație bună.
Probabil că este o tranziție și suferim de bolile acestei tranziții, dar eu
sper că și în aceste domeniu, adică sprijinirea directă a exportatorilor cu
fonduri de la bugetul de stat, vom avea o reașezare în decursul anului 2021,
pentru că, dacă vedem că în toată Uniunea Europeană, fiecare stat membru își
sprijină proprii exportatori pentru a putea ieși pe piețe externe, atunci este
foarte clar că și noi trebuie să ne armonizăm cu acest tip de sprijin
guvernamental pentru exportatori.