Viitorul ajutoarelor de stat în Uniunea Europeană
Pentru evitarea prăbușirii economiei europene în urma restricțiilor impuse de COVID-19, Uniunea Europeană a permis statelor membre acordarea de ajutoare de stat într-un mod mai flexibil decât înainte.
Florin Orban, 20.10.2020, 12:09
În contextul pandemiei, Comisia
Europeană a devenit mai flexibilă în a permite acordarea de ajutoare de stat.
Deja, în debutul acestei luni, Executivul de la Bruxelles a trimis statelor
membre, spre consultare, un proiect de propunere vizând prelungirea până la 30
iunie 2021 a Cadrului temporar privind ajutoarele de stat. Acesta fusese
adoptat la 19 martie 2020 pentru a sprijini economia în contextul pandemiei de
COVID-19. Ne explică eurodeputatul Iuliu Winkler, membru al grupului Partidului
Popular European, vicepreşedinte al
Comisiei pentru Comerţ Internaţional a Parlamentului European.
Cadrul
temporar pentru măsuri de ajutor de stat, cel care prevede flexibilitatea, a
fost inițiat în martie 2020, deci odată cu debutul pandemiei, apoi a fost
amendat în conținutul său, succesiv, în următoarele luni, iar Parlamentul
European a aprobat acest cadru flexibil. Scopul flexibilizării a fost unul
foarte clar: evitarea falimentelor în lanț ale companiilor în diverse domenii
ale industriei și economiei și, în acest mod, evitarea creșterii spectaculoase
a șomajului.
Iuliu Winkler consideră că noua
politică europeană privind ajutoarele de stat și-a atins scopul. În ce măsură însă
această flexibilitate a Uniunii Europene în domeniul ajutoarelor de stat ar
putea deveni o politică pe termen lung?
Întrebarea este ce se va întâmpla anul viitor. Cum va evolua
economia? Ce se va întâmpla la nivel global? Vom avea o soluție pentru criza de
coronavirus, pentru criza sanitară, va exista un medicament sau va exista un
vaccin de natură să rezolve această situație? Acestea sunt întrebări deschise,
deocamdată nu putem să răspundem. Putem să răspundem la o altă întrebare însă,
și anume dacă se va schimba ceva.
Și opinia mea este că da, vom asista la o
schimbare treptată. Nu știu dacă neapărat în sensul unei continuări indefinite
sau a unei reluări din șase în șase luni a acestor măsuri, ci, mai degrabă, în
ideea unei transformări în domeniul macroeconomiei. Constatăm acest lucru și în
Statele Unite. Constatăm deciziile succesive ale guvernelor de a-și subvenționa
propriile economii și, respectiv, evident, proprii actori, propriile companii,
așa că eu cred că va avea loc o evoluție în trei domenii conexe: politica în
domeniul concurenței, politica industrială și politica comercială a Uniunii
Europene.
Vicepreşedinte al
Comisiei pentru Comerţ Internaţional a Parlamentului European, Iuliu Winkler
prevedemodificări majore în politica Uniunii în domeniul
comerțului.
Avem o dezbatere deschisă în ceea ce privește noua
politică comercială a Uniunii Europene. Această dezbatere va produce documentul
de politică undeva la începutul anului 2021. Noul concept este acela al
autonomiei strategice deschise a Uniunii Europene, care înseamnă că pandemia
ne-a făcut conștienți de vulnerabilitățile pe care le avem, și anume lanțuri de
aprovizionare foarte lungi, lanțuri de aprovizionare care sunt dependente de un
singur furnizor, acesta de multe ori fiind China, în diferite domenii economice
și atunci, cu siguranță, trebuie să dăm un răspuns la aceste noi provocări.
Cred că ajutorul de stat, așa cum îl concepe Uniunea Europeană și politica de
competiție este o politică bună, pentru că ne dorim să avem o economie de piață
rezilientă, rezistentă și, în același timp, o economie socială de piață, și
atunci sigur că reglementarea își are rolul ei în această evoluție, dar este la
fel de sigur că multe din regulile care au fost adoptate în domeniul
concurenței în Uniunea Europeană, în domeniul pieței unice, acum 10, 15 sau 20
de ani, nu mai fac față astăzi presiunii și provocărilor globale. De aceea ele
trebuie revizuite și vor fi, cu siguranță, revizuite, probabil, cred eu, în
sensul flexibilizării acolo unde este nevoie.