UE şi diferendele comerciale
Mandatele a doi dintre cei trei judecători ai organului de apel din cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului a expirat, iar poziţia SUA de a bloca noi numiri a pus, de facto, pe butuci sistemul de arbitraj al organizaţiei care supraveghează 96% din comer
Corina Cristea, 27.01.2020, 12:34
Comisia Europeană ia măsuri prin care
Uniunea Europeană să îşi poată proteja interesele comerciale, în pofida
paraliziei sistemului multilateral de soluţionare a litigiilor din cadrul
Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC), a apreciat comisarul pentru comerț, Phil Hogan.
În condițiile în care Organul de apel este
eliminat din ecuație, am pierdut un sistem aplicabil de soluționare a
litigiilor, care a fost un garant independent al faptului că normele OMC sunt
aplicate în mod imparțial. Modificările pe care le propunem ne vor permite să
ne apărăm întreprinderile, lucrătorii și consumatorii, ori de câte ori
partenerii noștri nu respectă normele, a explicat comisarul Hogan. Din
decembrie 2019, Organul de apel al OMC este nefuncţional pentru că, timp de
aproape doi ani, Washingtonul a refuzat să facă numiri de judecători în această
instanţă.
Europarlamentarul Iuliu Winkler explică: În 11 decembrie, ca urmare a pensionării a doi membri, instanţa a devenit
incompletă, deci nu se pot face apeluri la deciziile OMC. Prin această metodă
foarte simplă, Statele Unite au reuşit să bulverseze întregul sistem mondial de
comerţ bazat pe reguli – UE este în profund dezacord cu această metodă. Noi,
UE, considerăm că OMC este garantul sistemului comercial global bazat pe
reguli, iar în afara regulilor evident că nu se poate acţiona decât pe poziţii
de politici de putere, ceea ce este profund primitiv, inacceptabil în secolul
XXI.
În acest context a
apărut propunerea de modificare a regulamentului existent de asigurare a
respectării normelor – un temei juridic al UE pentru adoptarea contramăsurilor
comerciale – potrivit căruia, un litigiu trebuie să parcurgă în întregime
procedurile OMC, inclusiv în faza de apel, înainte ca Uniunea să poată
reacţiona. În condiţiile în care lipsa unui organ de apel funcţional permite
membrilor OMC să se sustragă de la obligaţiile care le revin şi să scape de
aplicarea unei hotărâri cu efect juridic printr-un simplu apel faţă de un
raport al unui grup special, crearea poziţiei de Responsabil cu aplicarea
dispoziţiilor în materie comercială a fost gândită de Comisie ca o măsură necesară.
Pentru că există diferende comerciale, explică eurodeputatul Iuliu Winkler:
Nu este singura dispută pe care o avem cu
SUA, ştiţi foarte bine acele tarife pe care noi le considerăm ilegale, ilegale
din perspectiva regulilor OMC, deci iată din nou importanţa OMC-ului, pe care
SUA le-au impus faţă de companii europene, faţă de UE, în domeniul oţelului şi
al aluminiului. Există şi alte probleme. După cum, dacă mă întrebaţi de China,
da, avem diferenţele noastre şi în ceea ce priveşte China. Anul 2019 a fost un
an bun în relaţia noastră cu China pentru că am reuşit să semnăm primul acord
din istoria relaţiilor bilaterale comerciale şi anume acordul pe indicaţii
geografice.
Avem angajamente politice din partea partenerilor noştri chinezi la
cel mai înalt nivel că în anul 2020 China este favorabilă încheierii acordului
bilateral de investiţii. În acelaşi timp, avem semnale din partea Camerei de
Comerţ a UE în China că atmosfera generală legată de investiţiile străine, de
siguranţa investiţiilor străine, de transferul tehnologic, de protecţia
drepturilor de proprietate intelectuală, se înrăutăţesc, din păcate, în China
şi nu se ameliorează. Ceea ce înseamnă că există o mare diferenţă între
declaraţii şi fapte. Aceste lucruri înseamnă diferende, nu înseamnă un război
comercial, nu suntem în război nici cu SUA, nici cu China.
De la crearea OMC, UE s-a numărat între
principalii utilizatori ai sistemului litigiilor.