Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Transportul feroviar și fondurile europene

În secolul trecut, România avea una din cele mai mari, dense și utilizate rețele de căi ferate din Europa. A urmat însă o perioadă în care infrastructura a fost neglijată.

Transportul feroviar și fondurile europene
Transportul feroviar și fondurile europene

, 10.09.2020, 11:22

Transportul feroviar în România are o istorie de peste 160
de ani. Prima linie a fost deschisă pe 20 august 1854, în Banat, pe atunci
parte a Imperiului Austro-Ungar, şi făcea legătura între Oraviţa şi localitatea
Baziaş, port la Dunăre. Cu o lungime de 62,5 km, linia a fost folosită iniţial
doar pentru transportul cărbunelui. Relaţia Oraviţa – Baziaş a fost deschisă
pentru traficul de pasageri după doi ani, mai exact la 1 noiembrie 1856. După 1864, diverse căi ferate au fost
construite şi pe teritoriul Principatelor Unite. Linia unind capitala Bucureşti
şi portul dunărean Giurgiu a fost deschisă pentru trafic la 26 august 1869 şi a
fost prima construită pe teritoriul românesc din acel timp.



A urmat o dezvoltare rapidă a căilor ferate din România, în
pas cu tendinţele europene. În 1918, după ce provinciile istorice Transilvania,
Banat, Basarabia și Bucovina s-au unit cu Regatul pentru a forma România Mare,
toate liniile care au aparținut anterior Austro-Ungariei și Rusiei au intrat în
proprietatea Căilor Ferate Române.


Începând cu mijlocul secolului XX, autorităţile comuniste au
investit serios în căile ferate, în sprijinul industrializării cât mai rapide a
ţării. Pe lângă creșterea traficului feroviar și al construcției de noi linii,
în special în zonele rurale, electrificarea și dublarea liniilor au ocupat un
loc important.


La vremea Revoluţiei din 1989, România avea una din cele mai
mari şi dense rețele de căi ferate din Europa. A urmat însă o lungă perioadă în
care infrastructura a fost neglijată. Multe linii s-au închis complet, iar pe
mii de kilometri se circulă cu restricţii de viteză din cauza stării
necorespunzătoare a căii de rulare.

Vorbim astăzi despre transportul feroviar
din România cu Dumitru Fornea, membru al Comitetului Economic și Social
European. Interlocutorul nostru este și secretar general al Confederației Sindicale
Naționale MERIDIAN, din care
face parte și o importantă organizație din domeniul căilor ferate, respectiv
Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.

Dumitru Fornea: Infrastructura feroviară
din România permite o viteză comercială de doar 45 de kilometri pe oră pentru
trenurile de călători. Circulăm pe calea ferată cu o viteză mai mică decât
autoturismele prin localități. Avem o problemă și cu materialul rulant, care este
foarte vechi. Autoritatea pentru Reformă Feroviară, la nivel instituțional, nu
reușește să-și îndeplinească misiunea… În exercițiul financiar 2014 – 2020 nu
au reușit să achiziționeze cele 80 de trenuri electrice noi care erau prevăzute
în programul lor. Aveau și ei o misiune, și această misiune era să
achiziționeze cu fonduri europene, prin intermediul unui proiect, aceste rame
electrice care urmau să înnoiască parcul CFR Călători. Suntem într-un impas,
din acest punct de vedere.


Uniunea Europeană a alocat României miliarde de euro pentru
dezvoltarea transportului feroviar. Din păcate însă, apar dificultăți atunci
când este vorba de utilizarea acestor fonduri europene.

Dumitru Fornea, membru
al Comitetului Economic și Social European, secretar general al Confederației
Sindicale Naționale MERIDIAN.

Problema este, nu numai de acum,
lipsa proiectelor. Degeaba ai alocat, statistic, sume mari de bani de la
nivelul Uniunii Europene și chiar de la nivelul Guvernului dacă nu ai și
instituții care să realizeze aceste proiecte și să le implementeze. Or, din ce
am ascultat în ultima perioadă din intervențiile comisarului european pentru
Transporturi, doamna Adina Vălean, instituțiile românești relevante, precum
Autoritatea pentru Reformă Feroviară, dar și altele, nu reușesc să se prezinte cu proiecte
fezabile pe care să le depună și să le implementeze pentru finanțare europeană.
Și în exercițiul anterior, pe programul operațional Infrastructură Mare, am
avut alocați 10,8 miliarde de euro.

Acum, din ce vedem pe exercițiul acesta,
2021 – 2027, care este în discuție pe programul operațional Transporturi, sunt
alocate 7,8 miliarde de euro. La prima vedere, par mai puțini bani, dar
suficient de mulți pentru a face ceva. Or, noi nu am depus proiecte nici pentru
banii pe care îi avem. Ce să mai vorbim despre alți bani? Probabil că și acesta
este motivul pentru care au scăzut un pic cifrele pe Transporturi. Problema
principală rămâne implementarea proiectelor.


RadioRomaniaInternational · Alo, Bruxelles? 10.09.2020
Sauli Niinistö (Photographer: Alain ROLLAND Copyright: © European Union 2024 - Source : EP)
Alo, Bruxelles? vineri, 15 noiembrie 2024

Raport privind consolidarea pregătirii civile și militare a Europei

Sauli Niinistö – fost președinte al Finlandei și consilier special al președintei Comisiei Europene – a fost însărcinat de Ursula von der...

Raport privind consolidarea pregătirii civile și militare a Europei
Georgiana Teodorescu (Photographer: Philippe BUISSIN Copyright: © European Union 2024 - Source : EP)
Alo, Bruxelles? joi, 14 noiembrie 2024

Eliminarea decalajului de competențe în UE

Planurile de redresare și reziliență ale statelor membre includ reforme și investiții de peste 85 de miliarde de euro în educație, formare și...

Eliminarea decalajului de competențe în UE
Josep Borrell (foto: ©European Union, 2024 Copyright Source: EC - Audiovisual Service / Photographer: Claudio Centonze)
Alo, Bruxelles? miercuri, 13 noiembrie 2024

Dialogul strategic Uniunea Europeană – Japonia

Japonia și Uniunea Europeană au anunțat, la începutul acestei luni, un nou parteneriat de securitate și apărare. Acordul strategic bilateral a...

Dialogul strategic Uniunea Europeană – Japonia
Dan Nica (foto: Photographer: Eric VIDAL Copyright: © European Union 2024 - Source : EP)
Alo, Bruxelles? marți, 12 noiembrie 2024

Despăgubiri pentru victimele practicilor înșelătoare în domeniul energiei

Singurele mari piețe în Uniunea Europeană care nu sunt reglementate ca piețe bursiere sunt piața de energie electrică și piața de gaze...

Despăgubiri pentru victimele practicilor înșelătoare în domeniul energiei
Alo, Bruxelles? luni, 11 noiembrie 2024

Entuziasmul Europei pentru autovehiculele electrice, în scădere?

Văzut, cu ceva vreme în urmă, ca un model de transport ecologic, automobilul electric îşi pierde din farmec. Discuţiile legate de...

Entuziasmul Europei pentru autovehiculele electrice, în scădere?
Alo, Bruxelles? vineri, 08 noiembrie 2024

Inundațiile din Spania și mecanismul european de protecție civilă

Inundațiile recente din regiunea Valencia, Spania, a cauzat victime și numeroase daune, așa cum au relatat cele mai multe mijloace de informare...

Inundațiile din Spania și mecanismul european de protecție civilă
Alo, Bruxelles? joi, 07 noiembrie 2024

Rolul Parlamentului European în politicile sociale

Uniunea Europeană și-a dezvoltat dimensiunea socială pe tot parcursul procesului de integrare europeană și a elaborat o serie de instrumente în...

Rolul Parlamentului European în politicile sociale
Alo, Bruxelles? miercuri, 06 noiembrie 2024

Digitalizarea pașapoartelor și cărților de identitate

Atunci când trec frontierele externe ale UE, cetățenii din UE și din afara sa trebuie să se supună unor controale sistematice. Numai în 2023,...

Digitalizarea pașapoartelor și cărților de identitate

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company