Transportul comercial în spațiul comunitar în contextul crizei COVID-19
Transportul comercial este unul dintre primele sectoare puternic afectate de criza coronavirus. Eurodeputatul Iuliu Winkler vorbește despre probleme întâmpinate de exportatori și comercianții de mărfuri în această perioadă.
Lica Manolache, 07.04.2020, 09:15
Criza provocată de noul coronavirus a afectat direct
transportul comercial din spațiul comunitar. Sute de transporturi au fost blocate,
după ce statele europene au decis să închidă granițele, iar majoritatea
companiilor de transport înregistrează pierderi financiare, dar și o scădere a
numărului de șoferi disponibili pentru transportul intracomunitar. Ulterior,
Comisia Europeană a emis măsuri pentru a menține lanțurile de aprovizionare
funcționale pe durata actualei pandemii.
Iuliu Winkler, eurodeputat și
vicepreședinte al Comisiei pentru comerț internațional a Parlamentului European,
vorbește despre dificultățile pe care le întâmpină și România în criza
COVID-19:
România se află la peste un deceniu de la aderarea la
Uniunea Europeană, am devenit din ce în ce mai conectați la economia Uniunii
Europene și, în același timp, din ce în ce mai conectați la economia și
lanțurile de aprovizionare globale în care companii românești sau cele care
funcționează pe teritoriul României joacă un rol foarte important. De aceea
orice perturbare a comerțului global, orice criză sau recesiune în economia
globală, ne afectează și pe noi. Am putut vedea acest lucru în perioada
2008-2009, atunci când criza financiară și apoi criza economică au lovit și
România. Cu toate că ele au avut la origine întâmplări economice care s-au
petrecut peste ocean, ele au afectat economia țării noastre.
Astăzi, vedem că
luăm măsuri urgente, unele la nivel european, dar altele, bineînțeles, la
nivelul țării, astfel încât să ajutăm companiile exportatoare, să menținem
anumite fluxuri deschise, să ne asigurăm că rămânem conectați la economia
globală și la comerțul Uniunii Europene, mai ales atunci când luăm la
cunoștință faptul că, peste 70% din exporturile României sunt livrări
intracomunitare, se adresează partenerilor de pe piața comună a UE. Cel mai
important partener comercial al României este Germania care este conectată la
economia Chinei, de aceea se economia Germaniei suferă și vedem că se întâmplă
deja acest lucru în industria auto, în industriile electronice și
electrotehnice, deci orice eveniment negativ de pe piața germană afectează și
companiile românești.
Avem nevoie să implementăm măsurile pe care Uniunea
Europeană le ia în aceste zile și avem nevoie să luăm măsuri economie foarte
urgent pe care, de altfel, decretul cu privire la starea de urgență instituită
pe teritoriul României le face posibile în perioada următoare.