Transformări ale industriei auto din Uniunea Europeană
Vehiculele cu emisii zero și cerințele lor sunt noi provocări la adresa industriei auto europene. Pe fondul schimbărilor climatice, a creșterii competiției internaționale reprezentate de China și de alte piețe și a decarbonizării, Uniunea Europeană trebuie să opereze schimbări pentru a-și păstra poziția de lider auto.
Steliu Lambru, 23.10.2024, 09:15
Uniunea Europeană este al doilea cel mai mare producător de vehicule, după China, și înaintea Statelor Unite ale Americii. Mai mult de 10% din industria manufacturieră din Uniune este reprezentată de industria auto. Iar investițiile din domeniul auto se cifrează la 73 miliarde de euro în cercetare și dezvoltare, o treime din investițiile private din blocul comunitar.
Industria auto se transformă azi de la motoarele cu combustie internă la cele cu emisie zero și digitalizare, iar Uniunea Europeană și-a fixat o țintă totală de emisii zero până în 2035. Acesta este o mare provocare în privința construirii lanțurilor de aprovizionare cu baterii și semiconductori și cu modificarea infrastructurii în toate statele membre. Agenția Internațională pentru Energie afirmă că una din 5 mașini vândute în 2024 este electrică, iar Europa nu-și permite să rămână în urmă. Schimbările sunt profunde, iar factorii care afectează competitivitatea producătorilor europeni de mașini sunt costurile mai ridicate cu 30% din cauza energiei, forței de muncă și materiilor prime.
În sesiunea plenară a Parlamentului European, Valdis Dombrovskis, vicepreședintele Comisiei Europene, a anunțat măsurile executivului comunitar pentru a păstra locul Europei în lume de lider al producției de vehicule.
”Am adoptat măsuri pentru susținerea dezvoltării pieții de vehicule electrice de la construirea de lanțuri de aprovizionare pentru vehiculele electrice, inclusiv cu baterii, materii prime importante și semiconductori, până la extinderea infrastructurii de reîncărcare și accelerarea desfășurării de rețele de electricitate pentru vehiculele cu zero emisii. Aceasta a însemnat un efort substanțial pentru trecerea către electromobilitate, în special a facilităților pentru recuperare și reziliență, pentru conversia fabricilor de automobile, pentru infrastructura de încărcare și pentru schema de reînnoire a flotelor auto.
Prin legea privind industria cu zero emisii nete vom crea abilități pentru a susține sectoarele tehnologice verzi de mare importanță precum bateriile prin instruirea a 100.000 de muncitori într-un an. Am înființat alianța pentru abilități auto pentru a recalifica și recapacita masiva forță de muncă din domeniul auto.”
Măsurile vor include și anchete împotriva producătorilor de vehicule electrice chinezești care beneficiază de subvenții de la stat. Această măsură trebuie să restabilească o competiție corectă.