Subprogramul MEDIA al Uniunii Europene
Subprogramul MEDIA al Uniunii Europene sprijină capacitatea industriei cinematografice europene de a se dezvolta, de a distribui și promova operele audiovizuale.
Corina Sabău, 12.12.2019, 10:30
Subprogramul MEDIA dispune de 56% din bugetul de 1,46 miliarde de euro al
programului Europa Creativă pentru perioada 2014-2020.
Dumitru Fornea, membru
al Comitetului Economic şi Social European, raportor pentru programul Europa
Creativă, ne vorbeşte despre importanţa subprogramului MEDIA:
Pentru multe state membre acest suprogram
MEDIA a înseamnat un aport financiar semnificativ, în special pentru
întreprinderile mici şi mijlocii din domeniul media. Zilele acestea mă uitam la
HBO, unde era difuzat un film german, serialul Babylon Berlin. Uitându-mă pe
datele subprogramului MEDIA constat că respectivul film a fost cofinanţat de
către Comisia Europeană cu aproximamtiv un milion de euro, la o cofinanţare de
6%. Aşa că majoritatea beneficiarilor subprogramului MEDIA, se poate constata
în urma analizelor, sunt statele mari din Europa, ca Germania, Franţa, Italia,
Polonia. Urmează Olanda, Austria, Belgia şi statele care au o tradiţie în
antreprenoriatul în zona culturală şi media. Din păcate, când comparăm cu
situaţia din România, constatăm că finanţările sunt destul de mici la rate de
cofinanţare destul de mari. Dar aceasta este, într-un fel, partea interesantă a
acestui program, cu cât dispui de fond mai mare, cu atât îţi scade rata de cofinanţare,
este normal să fie aşa. UE umăreşte un impact al acestor programe în piaţa
audiovizualului european. De asemenea, se poate constata sprijinirea
companiilor care produc jocuri. Dacă urmărim statistica pusă la dispoziţie de
către Comisia Europeană vom observa că un procent semnificativ din producţiile
audio vizuale europene sunt realizate cu sprijinul acestui program MEDIA din
cadrul Europa Creativă.
MEDIA
îşi mai propune îmbunătățirea capacității operatorilor din sectorul
audiovizualului de a elabora opere audiovizuale europene și care să aibă
potențialul de a circula în UE și în afara acesteia și de a facilita
coproducțiile europene și internaționale, inclusiv de televiziune. Dumitru
Fornea, membru al Comitetului Economic şi Social European, raportor pentru
programul Europa Creativă.
S-au făcut
foarte mult şi în acest sens, dacă ne uităm pe cifrele Comisiei Europene, se
vorbeşte foarte mult de aceste schimburi culturale. Foarte mulţi actori au avut
ocazia actori să meargă dintr-un stat în altul, să lucreze în diverse teatre
sau în producţia de filme. S-au format reţele de cinema, există formare
profesională continuă pentru actori, de asemenea pentru profesioniştii care
lucrează în producţii media. Producţii renumite au fost realizate în totalitate
cu sprijinul programului MEDIA, producţii la care au participat actori,
regizori, echipe de filmare din statele UE. De exemplu, în 2018, Marea Britanie
anunţa ca absorbţie prin programul lor Creative Europe Desk UK aproximativ 74
de milioane de Euro. Spun asta pentru că Marea Britanie, care doreşte să iasă
din UE, a fost unul dintre principalii beneficiari ai acestui program.
În România, în perioada 2007-2014
profesioniștii din industria cinematografică au accesat fonduri MEDIA în
valoare de peste 7 milioane de euro în cadrul licitațiilor de proiecte pentru
domeniile de formare, dezvoltare distribuție şi festivaluri de film.