Strategii UE pentru dezvoltarea competențelor digitale
Factorii de decizie responsabili de politicile publice și reprezentanții instituțiilor de învățământ consideră investițiile în educația digitală ca o prioritate pe termen lung pentru comunitatea europeană, fapt demonstrat de experiența ultimului an.
Monica Chiorpec, 02.06.2021, 09:00
Cu toate acestea, unele state membre mai întâmpină probleme în
domeniul digital, motiv pentru care instituțiile europene încearcă să ofere
răspunsuri prompte și eficiente.
Explică Eliza Vaș, expert în cadrul
Institutului European din România:
Pentru România anului 2020, doar 10%
dintre cetățeni aveau competențe digitale peste nivelul de bază. Există și
diferențele dintre școlile avantajate și celelalte, unde nivelul competențelor
digitale ale profesorilor este peste cel al cadrelor didactice care lucrează în
școli mai puțin avantajate. O altă problemă este legată de evaluarea și
monitorizarea acestor competențe în rândurile cadrelor didactice, părinților și
elevilor. O altă problemă este legată de accesul la infrastructura digitală
pentru elevii din mediul rural și comunitățile dezavantajate, la pachet cu
sistemele de sprijinire a dezvoltării competențelor acestora. Și aș mai
menționa, în acest caz, importanța pe care ar trebui să o acordăm siguranței
online în procesul educațional, respectiv identitatea și comportamentul online
ale elevilor.
Pentru început,
Comisia Europeană își propune să elaboreze orientări comune pentru profesori și
personalul educațional, pentru a încuraja alfabetizarea digitală și pentru a
combate dezinformarea prin educație și formare.
Revine cu detalii Eliza Vaș: Uniunea Europeană are un plan de acțiune privind educația digitală
pentru perioada 2021-2027, care are două priorități strategice. Să fie
dezvoltat un ecosistem performant de educație digitală, care se referă
îndeosebi la infrastructură, și a doua prioritate legată de îmbunătățirea
abilităților și competențelor digitale, astfel încât cetățenii să poată să
participe activ la procesul de transformare digitală. Aceste priorități sunt
reflectate și în strategiile privind digitalizarea educației, care sunt pregătite
de fiecare stat membru în parte. Și România a creat recent o astfel de
strategie cu aplicare în perioada 2021-2027, pe care a pus-o și în dezbatere
publică și care urmărește să atingă următoarele obiective: să avem 90% din
populația României alfabetizată digital, 82% din populația cu vârsta între 20
și 34 de ani să fie formată pentru meserii emergente, care vor apărea, pentru a
putea fi inclusă cu succes pe piața muncii și toate unitățile de învățământ din
România să fie dotate cu infrastructura și resursele tehnologice necesare.
De asemenea,
Comisia Europeană propune o recomandare a Consiliului privind îmbunătățirea
furnizării de competențe digitale în educație și formare. Aceasta ar include
utilizarea instrumentelor Uniunii Europene pentru a investi în dezvoltarea
profesională a cadrelor didactice, schimbul de bune practici cu privire la
metodele de instruire în educația informatică de înaltă calitate și colaborarea
cu industria pentru identificarea și actualizarea nevoilor de competențe pe
măsură ce acestea apar.